torsdag 4. mars 2021

Vårblomstring tidlig i mars

Iris reticulata "Harmony"

 Nå i begynnelsen av mars skulle jeg vært i full gang med beskjæring, tømming av kompost og rydding i hagen. Dessverre brakk jeg håndleddet på skøyteisen for tre uker siden og måtte operere inn en plate, så nå, to uker etter operasjonen, er det relativt lite jeg får gjort ute. Heldigvis kan jeg bruke venstre hånd, så jeg har ryddet bort litt løv og visne planterester her og der. Det går sakte, men en halvtime her og en halvtime der gjør jo at det går litt framover. I natt har det vært frost, men nå skinner solen fra skyfri himmel, og jeg fikk klargjort den ene uteplassen i går, så jeg skal uansett nyte hagen i dag. 

Snøklokker og klosterklokker har blomstret en stund allerede, men for meg begynner ikke våren skikkelig før krokuser og våriris kommer med fargene sine i bedene. I år var faktisk ikke crocus chrysanthus "Cream Beauty" først ute, men noen navnløse oransjegule jeg ikke har navn på. Crocus chrysanthus "Blue Pearl" har også sprunget ut, disse var nye i hagen i fjor, og er allerede i favorittgruppen hos meg. Mange flere krokus er godt på vei nå, kanskje flere springer ut i løpet av dagen. 

Våriris er en sikker vinner i den tidlige vårhagen, akkurat nå blomstrer to av dem; Iris reticulata "George" og Iris reticulata "Harmony. 


Det blir et kort innlegg i dag, det er første gang jeg skriver på pc på tre uker, og håndleddet er foeløpig hovent og ganske redusert i bevegelighet. Noen av bildene ble tatt i går, og noen i dag. Jeg håper å kunne komme sterkt tilbake med flere innlegg framover på våren. Nå skal jeg ut og finne fram puter til sitteplassen og virkelig nyte. Det håper jeg du også har mulighet til.

Ha en fin torsdag!

Klem fra Anne-Kristin









Første gang jeg har Eranthis i blomst







9 kommentarer:

  1. Hej Anne-Kristin,

    Tråkigt att du skadat din handled, särskilt nu när trädgården vaknar upp igen och det finns så mycket att göra. Men som du skriver så får man ta lite i taget.
    Så långt blomningen kommit redan i din trädgård, många fina bilder! Tycker det är svårt att välja favoriter bland vårblommorna, de är alla så efterlängtade och fina på sitt sätt.

    Hoppas din hand blir bra snart. Allt gott. Ulrika

    SvarSlett
  2. Synes du har lavet et flot indlæg med et brækket højre håndled! Håber du passer godt på så du snart kan komme tilbage på fuld kraft igen.
    Dit forår er langt fremme, og ser fantastisk ud!

    God bedring!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  3. Dejlige forårsbilleder! God bedring med håndleddet.

    SvarSlett
  4. Hej Anne-Kristin!
    Så fantastiskt med allt som blommar hos dig, tror att du får en tidig vår alla år. Här dröjer det ett tag till innan jag får njuta av krokus. Låter inte bra med din handled, man blir väldigt begränsad av att inte kunna använda båda händerna. Passa på att njuta i solstolen.
    Hoppas på snabb tillfriskning.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
  5. Tråkigt med din handled - hoppas det läker rätt och bra. Det gjorde det tyvärr inte för mig men jag hade ett 'fult' brott och minsta plattan var för stor för min handled.

    Passa på och sitta i solstolen - njuta av solen och vårtecknen :)

    Krya på dig! Carina

    SvarSlett
  6. Det var da godt nok uheldigt, at brække håndledet lige nu, håber du snart er helt klar igen.
    Sikke mange fine forårsblomster, ja nu kommer foråret endeligt.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett
  7. Wow så mye som har kommet i hagen din, her er det ingen tegn verken til dvergiris eller krokus, jo forresten noen grønne spirer fra sistnevnte. Det var da kjempeuheldig å brekke håndleddet, håper det går seg til snart, ikke enkelt å holde på i hagen med en hånd. God bedring, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  8. Aj aj...inte bra med din skadade handled! Du får ta det lugnt och njuta av våren ändå! Härliga bilder :)
    Ta väl hand om dig nu...
    Vårkram från Titti

    SvarSlett
  9. Hei Anne-Kristin!
    Nå håper jeg hånden din er mye bedre og at du kan begynne så smått med det viktigste først.
    Og mye mer titter sikkert opp av jorden hos deg nå.
    Påskehilsen fra Turid

    SvarSlett