fredag 14. oktober 2016

Endelig et snev av hagelykke

Heidelberg
Etter å ha fått ut en god del frustrasjon og oppgitthet i forrige blogginnlegg, var det mange som kom med gode råd og trøstens ord i kommentarfeltet. På flere av dem svarte jeg at jeg skulle ut og kjøpe narsissløk for å forberede vårblomstringen i hagen. Hjorten er ikke glad i narsisser, så nå gjelder det å satse på det hjortesikre. Derfor gikk turen til hagesenteret for å, forhåpentligvis, lokke fram litt hageentusiasme hos meg. Jeg ble litt skuffet over utvalget de hadde, tulipaner var det ganske mange av, men av krokusløk var det ingen utenom de aller vanligste, og utvalget av narsisser var heller ikke stort. Våriris hadde de ikke i det hele tatt, så det ble ikke det store innhugget i lommeboken, akkurat. Jeg synes alltid det er for lite av de vanlige gule påskeliljene i hagen om våren, så jeg tok med en stor pose av dem. Ellers ble det to poser med Narciccus double "Rip van Winkle", gule fylte påskeliljer. I tillegg til narcissene kjøpte jeg en pose Leucojum Aestivum, Jonsokklosterklokke. Jeg kjøpte en lignende i fjor, Leucojum "Gravetye Giant", det blir spennende å se om jeg kan finne forskjellen på dem til våren. 
Sibiririsen og påskeliljeløk er plantet
Høst betyr gjerne stauder på supertilbud, men det er ikke alltid så mye interessant å finne. Jeg fant en Sibiriris, Iris Sibirica "Sparkling Rose", og det passet bra, for jeg ønsker meg mange iris i hagen, og jeg har ikke opplevd at hjorten har spist av dem.

I går formiddag måtte jeg altså ut og plante, og Irisen hadde jeg allerede tenkt ut måtte være i bakkant av berget, der jeg jobbet så mye tidligere i sommer. Jeg måtte til med stor spade for å få bort ugress og røtter, men jorden var tørr og fin å jobbe med, så arbeidet var en sann fornøyelse. På dette området vokser det mye mynte, så da fikk jeg plukket en haug med myntekvister som jeg skulle henge opp til tørking i drivhuset. For å få plass til dem måtte jeg få ut en god del av de halvvisne agurk- og tomatplantene, så plutselig var jeg i gang med drivhusrydding i tillegg. Seks store plastpotter ble vasket og satt til tørk, så er de klare for nyplanting til våren. Jenta mi hjalp med med å henge opp mynten, så nå gleder vi oss til masse deilig myntete utover vinteren.

ta tre, betal for to
Jeg hadde ikke så mye tid til hagen i går, så all løken fikk jeg ikke plantet. Men jeg plantet en gruppe gule påskeliljer i forkant av den nyplantede sibiririsen, og en annen gruppe inntil en av hostaene. Å plante narsisser inntil hosta er supert, når løkbladene begynner å visne kommer hostaen med sine nydelige blader. Snart er løkbladene skjult, og de kan få stå i fred og visne helt bort.




Drivhuspottene er vasket og
 er klare for nyplanting til våren.
Før jeg måtte avgårde på andre ærend ble det en fotograferingsrunde i hagen. Klatrerosen Heidelberg har fått nye blomster, den står så tett ved inngangsdøren at jeg håper hjorten ikke tør å ta dem. Cosmosen blomstrer fint, og oktoberbergknappen er flott nå. Bildet ble litt uskarpt, for jeg brukte bare telelinse på runden min, og da er jeg avhengig av å holde kameraet helt støtt. Jeg tok bare ett bilde av den, men det får holde denne gangen. En blomst fant jeg på søyleblomsten, Liatris spicáta, den har fått noe hard medfart av hjorten når den har gått over bedet. Det er altså svært lite blomstring, men likevel ville jeg dele de små glimtene med dere. Nå tror jeg at jeg er på rett vei, så takk til dere som hjalp med på sporet med fine ord. Det er ikke alltid så mye som skal til!

Klem til dere fra Anne-Kristin



Peppermynten er hengt til tørk i drivhuset

Nyutsprunget Heidelberg
Roser er vakre, jeg håper hjorten ikke spiser disse også
Cosmos tiltrekker seg insekter
Oktoberbergknapp
En enslig blomst på søyleblomsten jeg kjøpte i fjor




4 kommentarer:

  1. Hej Anne-Kristin!
    Vad kul att du är på gång. Narcisser och påskliljor kommer att fungera bra, dem gillar inte rådjuren. Jag har planterat dem tillsammans med tulpaner, så hoppas jag att tulpanerna får vara ifred.En fantastisk ros.
    Ha en trevlig helg / Marika

    SvarSlett
  2. Hei Anne-Kristin

    ja hjortene kan være frygtelige ved forårsblomsterne, især tulipanerne...
    Heidelberg er en meget flot ren rose!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
  3. Gule blomster er ikke populært hos rådyr og hjort, for de forbinder gult med noe giftig har jeg hørt.

    SvarSlett
  4. De sidste par år er rådyrene også begyndt at blande sig vores havebrug. Det værste er næsten, når de gnider sig op ad stammen på et nyt lille træ og ødelægger barken. Det bliver fint med mange irisplanter.

    SvarSlett