søndag 4. januar 2015

Vinterplaner må ofte endres

I går var det riktig vårlig i hagen, temperaturen hadde holdt seg godt over null i noen dager, og jeg var klar for å begynne med å ordne hagegangen. Planen var å få gjort dette arbeidet i dag, ettersom lørdagsformiddagene ofte blir brukt på handling og annet. Men da ettermiddagen kom i går sank temperaturen og det begynte å snø igjen. Så i dag er hagen igjen dekket av snø, riktignok et tynt lag, men likevel nok til at planen måtte skrinlegges.

 Likevel ble det årets første besøk hos hagesenteret der jeg skulle kjøpe kantskjærer. I tillegg fant jeg ut at jeg skulle kjøpe hagehansker. Jeg har store problemer med å jobbe i jorden med hansker på, men i år må jeg prøve å få det til, for i tillegg til hagejobbing holder jeg på med å sy bunadsskjorte til datteren min som skal konfirmeres neste år. Å kombinere kvitsaum med hagehender er ikke bra, så jeg får prøve å holde hendene noenlunde rene denne våren.

Å besøke hagesenteret utenfor sesongen kan være fint på flere måter, spesielt når det står "halv pris" på alle hageplanter. Så da fikk jeg endelig min første Helleborus, en "Lucky Black"! Jeg har i flere år ønsket meg en av disse, men har ikke kommet til å kjøpe før i går. Gartneren på hagesenteret sa at dette var en hardfør type, så da håper jeg den kan glede meg i mange år. Foreløpig står den i posen sin utenfor døren, men jeg håper å få plantet den ganske snart.

Og når snøen igjen forsvinner og bakken er medgjørlig har jeg redskapen som skal til for å gjøre hagegangen fin og rett i kanten, så da er det raskt å få gjort jobben.

Ha en fin søndag!

Hilsen Anne-Kristin


Helleborus Lucky Black

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar