søndag 5. oktober 2014

En lysegul overraskelse

Det er oktober, søndag, høstferie og nydelig solskinn. På tide å rydde hagemøblene inn under tak, tenkte jeg og gikk i gang med å koste og ordne i stand under altanen. Der kan rottingmøblene brukes en stund på fine dager, før vi pakker dem inn under presenning for vinteren. Da jeg skulle hente møblene fra sitteplassen ble jeg gledelig overrasket over å se en stor lysegul rose skinne om kapp med solen. Denne rosen har ikke hatt en eneste blomst i sommer, og jeg hadde egentlig gitt den opp for i år. Jeg vet ikke hvilken sort dette er, den blir ikke høyere enn ca 30 cm der den står, men blomsten er på ca 10 cm i diameter når den er helt utsprunget slik som denne.

Et fast oktobertegn i hagen min er når kristtornen står full av røde bær. Den er blitt fryktelig stor, nå tror jeg den nermer seg høyden på huset. Planen er å fjerne hele "busken", for bladene som faller av er fryktelig å tråkke på når man går barbent, og det gjør jeg hele sommeren. En annen ting er at i løpet av tre fire uker har trost og annen fugl spist opp alle bærene. Så til jul er det ikke så mye kristtornbær å hente. Men det er ikke sikkert planen blir noe av, for dette har jeg tenkt på i mange år allerede.


Ha en deilig søndag der ute!

Hilsen Anne-Kristin


 Akkurat nå er kristtornen praktfull, men bærene forsvinner fort, og da er den ikke så dekorativ lengre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar