lørdag 23. mai 2020

Tulipaner


Tulipaner har alltid stått mitt hjerte nær, og jo mer jeg blir kjent med tulipanslekten, jo mer fascinert blir jeg av dem. Fra de helt enkle, botaniske, til de fylte med frynsekanter, i nesten alle regnbuens farger finnes de. De blomstrer i tidsrommet fra april til juni hos meg, men hovedblomstringen er akkurat nå, i siste del av mai. Dessverre er det ikke bare jeg som liker tulipaner, hjorten har flere ganger hatt festmåltid i hagen min på akkurat disse. Men etter at jeg fikk gjort deler av gjerdene hjortesikre, har jeg heldigvis fått nyte tulipanblomstringen til fulle. Og når jeg ser at blomstene får stå i fred, blir det også kjekkere å kjøpe inn løk og sette i jorden om høsten. Ennå har jeg ikke tatt sjansen på å kjøpe de mer kostbare typene, men heldigvis finnes det mengdevis av flotte tulipaner innenfor normalområdet på pris. Jeg passer også på å gå på hagesentrene når løksesongen går mot slutten, da finner jeg ofte både tulipanløk og andre vårløker til 10 og 20 kroner for pakken. 

I dag viser jeg en del av tulipanene som finnes i hagen min. Noen av bildene ble tatt forrige uke, mens restenav dem ble tatt i dag. Det er fremdeles noen sorter som ikke har begynt å blomstre ennå, og flere av dem kommer ikke med blomst i år. Om ikke du gjødsler tulipanene etter blomstring, vil mange av dem få for lite næring til å bygge opp stor nok løk til å få blomster året etter. Erfaringen hos med er at mange kommer tilbake med blomst etter noen år. Min favorittype når det gjelder tulipaner er de liljeblomstrende typene. Med sine smale, spissformede blomster er de et vakkert syn, der de står med sine lange stilker. Ellers synes jeg tulipanene med frynser er utrolig søte. Jeg deler mange bilder i dag, der jeg har navnet på blomstene skriver jeg dem under bildene. Har du en favorittulipan å anbefale kan du gjerne dele tips i kommentarfeltet. Eller kanskje du har funnet din favoritt blant mine?

Ha en fin lørdag,

Klem fra Anne-Kristin
Tulipa "Purple Prince"
ukjent
Ukjent, tidlig sort, muligens Tulipa "Apeldoorn Elite"
Tulipa Fosteriana "Candela"
Tulipa "Oscar"
Den første tulipanen jeg satte løk av i hagen. Var uten blomst i mange år,
men har blomstret igjen de siste tre årene.
Tulipa Triumph "Shirley"
Shirley
Tulipa "Holland Chic"
Tulipa "Fancy Frills"
ny av året og allerede en favoritt
Fancy Frills og gullkorg

Tror dette er Tulipa "Salmon Impression"
Salmon Impression og Shirley
Tulipa "Ballerina"
Denne er min toppfavoritt, blomstrer nå for fjerde året
Tulipa "Flaming Flag?
Dessverre har jeg glemt å notere plantested for noen av løkene,
og bildene på pakkene er ikke alltid sammenlignbart med virkeligheten.
Det har blitt en del tulipaner i rosa nyanser
Tulipa "Holland Chic"
Holland Chic fra oven
Tulipa "Fancy Frills"
Tulipa "Pretty Princess"
Ikke fullt utsprunget, og nesten borte mellom Astilbebladene
Tulipa "Green Star"
"Green Star" og "Purple Prince" er begge nye av året.
Jeg liker miksen av rosa og gult
"Oscar"
Ennå blomstrer tulipanene for fullt, om noen uker er det over for i år.






























18 kommentarer:

  1. Så vackra bilder.
    Jag älskar tulpaner. Fantastiskt med alla olika färger och former.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, Lena. Jeg er så glad for at de får stå og blomstre i fred. Enig i at mangfoldet er stort.

      Slett
  2. Ja, tulipaner er høyset fascinerende! (Synd at hjorten synes det samme). Nyter dem i alle farger, fasonger og arter :)
    God helg!

    SvarSlett
  3. Ballerina var vacker trots att jag inte är så förtjust i orange, men blomformen var så nätt och vacker. Bra du nämner näring för det gör stor skillnad om man gödslar eller inte :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina. Jeg er heldigvis veldig glad i alle farger, så hele fargespekteret får plass. Til høsten blir det enda flere, tenker jeg.

      Slett
  4. Hei Anne Kristin.
    Tulipaner er en av mine favoritter. Så mange flotte du har.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Jeg synes også tulipaner er helt spesielle, de gjør liksom overgangen fra vår til sommer.

      Slett
  5. Hei Anne Kristin.
    Godt du kan nyte tulipanene nå, og at de har fått stå i fred for hjorten!!
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin, ja det er fantastisk. Kanskje jeg kan forsøke å få flere på den siden av huset der det er minst stengsel for hjort...

      Slett
  6. Hej Anne Kristin!
    Så många fina tulpaner, det har varit en lång blomning i år.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika, kjølig vær er heldigvis godt for en lang blomstring. Men etter det varme været forrige helg ble mange av dem ferdig for i år.

      Slett
  7. Ja, det er fint med tulipaner, du har mange fine. Jeg hadde en frynsete i noen år, men har ikke sett den i år, kanskje den kommer igjen senere, må innrømme at jeg ikke er så flink til å gjødsle dem etter blomstring, men har blitt anbefalt å gjødsle før blomstring, så det gjorde jeg i år. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes ofte tulipanene blir borte noen år, for så å komme igjen sterkere. Jeg prøver også å bli bedre på å gjødsle, og det ser ut til å virke.

      Slett
  8. Ikke mye er mer ergelig enn når hjorter eller rådyr har ahtt tulipanfest i hagen så jeg kan forstå din glede når du får ha dem i fred!
    Så mange fine tulipaner du har, jeg er enig med deg at de smale spissformede tulipanene er ekstra fine!
    God helg til deg!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora, de slanke spisse har vært favoritt i noen år, men nå kommer frynsetulipanene og truer dem litt. Mangfoldet er supert i tulipanfamilien.

      Slett
  9. Underbara tulpanbilder! Härligt!
    Kram från Titti

    SvarSlett