fredag 10. april 2020

En ny runde med utvidelser

Anemoner i solskinn
Selv om jeg er godt over gjennomsnittet glad i hage, har jeg ikke hele hagen full av blomsterbed. Hovedårsakene til det er for det første at det tar tid å grave opp nye bed, og for det andre at det koster en del å kjøpe nok planter til å fylle bedene. Jeg må innrømme at jeg har vært ganske dårlig på gjødsling gjennom årene. Hadde jeg vært bedre til dette, kunne jeg nok hatt flere store stauder som jeg kunne delt og plassert i nye bed. Etter at jeg begynte med Bokashi i sommer, har jeg fått rikelig tilgang på fantstisk, gratis gjødsel, så nå håper jeg det skal vises på plantene etter hvert.

Det største staudebedet tåler godt å bli utvidet, i dag ble det 20-25 cm bredere.
I bakkant har jeg høye stauder som riddersporer og storhjelm.
Når jeg lager nye bed, starter jeg som regel med et ganske lite felt som jeg vet jeg har nok planter til. Hver vår utvider jeg gjerne bedet med 20-30 cm, og har jeg plutselig flere nye planter senere på sommeren, kan det være jeg utvider en ekstra gang. I dag  har jeg utvidet halvparten av det største studebedet mitt i framkant. I tillegg fikk jeg kommet i gang med utvidelsen av lyktebedet, et ca 30 cm nytt område klart for nye stauder.

Stauder fått av gode venner er gode minner i hagen
Selv om det har vært strålende sol i dag, har ingen nye planter sprunget ut. Flere av narsissene og enkelte tulipaner har store knopper, så det er vel ikke lenge før disse springer ut. Innimellom den relativt tunge gravingen i dag fikk jeg nyte kaffen min i solen. Selv om det tidvis var ganske kald vind i dag, varmet solen godt. Forhåpentligvis vil vi få flere fine vårdager framover, så det er bare å glede seg.

Bildene i dag er delvis fra utvidelsen av bedene, og delvis av blomster som gleder meg nå i påsken.

Ha en deilig påske videre, alle sammen, og pass på dere selv i disse tider.

Klem fra Anne-Kristin
Narsiccus "Rip vanWinkle"

Framme i staudebedet er det fint å plante
 lave sommerblomster
Det store staudebedet svinger seg bortover ved sitteplassen i solen.
Det meste ble plantet her i fjor, nå gleder jeg meg til staudene vokser seg store.
Å få tatt et fint bilde av hele bedet er vanskelig, men dette gir et inntrykk.
Lyktebedet vokser litt etter litt. Nå sliter jeg litt med å bestemme meg for
hvor stort det skal bli. Jeg vurderer å la en halvmeter plen bli
 værende og så fortsette bedet utenfor. 
Narcissene er på vei til å springe ut,
disse kjøpte jeg løk av i Barcelona for noen år siden.
Plass til nye studer, kanskje jeg kjøper noen i morgen?


Lys, lilla kuleprimula
Knoppene på kubjellen vokser for hver dag
Snøstjerne

Mange knopper på gullkorgen
Første kronbladene kjemper seg ut av knoppen.
Spnsk margeritt har overvintret under tak ute,
og første blomsten har nå sprunget ut.
perlehyasinter som har fast plass i en stoer krukke ved inngangsdøren.
Når de visner, planter jeg sommerblomster over løkene.

Hvit rutelilje hadde jeg ikke, så det var et kjærkomment kjøp.
Nå står den krukke, men senere får den plass i et av staudebedene.
Til slutt kommer en rekke portretter av blodripsen i hagen.
Blå, blå himmel
 




 

















16 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin!
    Så mye fint du har som blomstrer nå. Den lys lilla kuleprimula var veldig fin, og den fargen har jeg ikke sett før. Primula er en spennende slekt. Blodrips er også så lejre, og flott farge på de.
    God påske!
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  2. Hei Marit, det er fantastisk når blomstringen virkelig kommer i gang, men jeg har et stykke igjen til ditt nivå. Kunne tenkt meg mange helleborus, men jeg har bare fått en til å overleve til nå. Man må prøve og feile, jeg ser jo at det er mye som går tapt hos deg i løpet av en vinter. Ha en fortsatt fin påske.

    SvarSlett
  3. Ripsen är så läcker - en växt jag i många år tyckt var tråkig har jag tagit tillbaka :) Min vita håller på att slå ut såg jag.

    Vackert med vårlökar och rensade rabatter. Visst brukar det bli några centimeter extra varje sommar på bredden i rabatten. Och till slut får jag göra om hela eftersom det blivit obalans i växternas höjd :)

    Glad Påsk! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina, det høres kjent ut, både høyde, form og farger kan bli utfordrende etterhvert som bedet blir større. Da vi flyttet inn var det to store blodrips her, men det meste har dødd ut med tiden. Den jeg har nå er en avlegger som har kommet opp, og den er keg veldig glad i.

      Slett
  4. Hej Anne-Kristin!
    Så mycket fint som blommar nu. Din bollprimula har en härlig färg. Försöker så den, men det ser inte ut att bli något. Jag utökar också allt eftersom det behövs mera utrymme. I år har jag sått många perenner, lyckas de, så får jag gräva en ny rabatt.
    Ha en riktigt Glad Påsk!
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika, jeg har sådd noen stauder tidligere, men synes det er vanskelig å få dem store. Men jeg har plantet noen små akeleier som har stått i plantekasse etpar år, så jeg er spent på hvilken farge de får når de får blomster.

      Slett
  5. Gøy å planlegge nye bed, men av og til må en begrense seg også. Jeg har et bed jeg går og vurderer om jeg skal lage større, vi får se hva det blir til. Ha en fortsatt fin påske, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg, jeg har fremdeles mye plen, som er full av mose, så for meg er detogså greit å få mindre areal å rake om våren. Blomster er kjekkere å bruke arealet på.

      Slett
  6. Hej Anne-Kristin
    Det ser godt ud, dejligt med forårsbilleder og solskin.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbet. Solskinn er fantastisk, og skyfri himmel kan jeg ikke huske sist vi hadde, men det var ikke i år.

      Slett
  7. Det er ganske vist dyrt at købe mange planter til nye bede, men hvor er det dejligt når man får mulighed for at udvide. Nogle gange kan man også være heldig at bytte eller få fra vennernes haver.
    Det ser godt ud hos dig.
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei frk Anemone, ja det er fint å kunne bytte planter, det gjør jeg ofte. Og frø har jeg fått fra bloggvenner, og det er særlig spennende å få til. Jeg har blitt flinkere til å gjødsle plantene mine, så da går det også lettere å dele dem så jeg får flere.

      Slett
  8. Hei Anne-kristin!
    Å lage nye ,utvide bed er noe jeg liker veldig. Jeg graver sjelden, jeg legger bare jord opp på gresset. Fantastisk blomstring hos deg . Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne. Jeg kunne bare ha snudd torven, men jeg synes det er deilig å kunne plante dypt, og da er det greit å få bort alt av røtter med en gang.

      Slett
  9. Hei Anne-Kristin.
    Lykke til med utvidelsen av bed :-)
    Mye fint som blomstrer hos deg nå.
    Det gjelder å nyte!!
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin, å nyte er jeg ganske god til, og flere dager med skyfri himmel er virkelig verd å nyte.

      Slett