mandag 31. desember 2018

Så vinker vi farvel til 2018

Vi skriver 31. desember, det er nyttårsaften og været er vått og vindfullt i Bergen. Hageåret 2018 oppsummerer jeg ganske lett, det har vært ekstremt tørt og ekstremt vått. Når sommeren ble så varm og tørr som den ble, var det vanskelig å få ting til å gro skikkelig. Brønnen gikk tom for vann, og alle vannkannene som ble fylt andre steder ble forbeholdt plantene i drivhuset. Disse stortrivdes, og vi fikk fin avling både av agurk, tomater, paprika og chili. I tillegg ble basilikumplantene enorme i det fine vekstmiljøet, nå ligger det flere gode poser med "fersk" basilikum i fryseboksen.

Chilifrø sådd 31.12
Da regnet etter hvert kom tilbake i august. ville det ikke stoppe å levere vann, og dermed ble heller ikke sensommeren en god periode i hagen. Dermed gikk hele høsthalvåret nesten uten blogginnlegg fra min side. Litt hagejobbing har det selvfølgelig vært, jeg har blant annet fått en del blomsterløker i jorden, som jeg gleder meg til å nyte til våren. Naboen har satt opp et høyt stengsel mellom eiendommen hans og min, så da er enda mer av hagen beskyttet mot hjort. Egentlig er den kanskje mer innestengt i min hage, uten mulighet til å hoppe videre.  Likevel tror jeg den også holder seg mer borte når den har færre fluktmuligheter.

Snøklokker
I dag har de første frøene kommet i jorden inne, i frøesken min var det bare chilifrø igjen av det som kan såes nå. Det får bli en tur på hagesenteret en av de første dagene, så også paprikafrø blir sådd. En runde med mobilkameraet i dag viste at flere av løkblomstene er godt på vei opp fra jorden. Snøklokker og klosterklokker viser allerede tegn til knopper. Våriris, krokus og tulipaner kunne også skimtes enkelte steder, så om været holder seg mildt kan det bli en virkelig tidlig vår.

Noen bilder fra året som har gått vil avslutte året 2018, disse kommer bare med norske navn i dag. Kanskje kommer jeg tilbake med nytt innlegg om ikke så lenge, jeg kjenner hagefingrene har våknet til liv nå. Jeg ønsker alle mine lesere og følgere et riktig godt nytt hageår, og takker for alle fine kommentarer på blogginnlegg i året som har gått.

God klem fra Anne-Kristin



Klosterklokker

våriris
Busknelliken står flott i flere bed
Snøklokkene blir det bare flere og flere av
Begge hortensiaene i kirsebærstuen var uten liv i år.
Tulipanene burde absolutt vente noen
måneder før de kommer opp
Her blir det mange små busknelliker å gi
bort til venner som kommer på besøk
Krokus
Knoppene er på god vei allerede
Det ble en fantastisk pærehøst
Liljer er aldri feil
Ridderspore
Peon
Kuleprimula
Krokus
Tulipaner














15 kommentarer:

  1. Hej Anne-Kristin
    Godt nyt år herfra:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår, Karsten, og takk for mange nyttige tilbakemeldinger på mine innlegg i året som gikk.

      Slett
  2. Hei,
    Flott å se tilbake på 2018. Ønsker deg et riktig godt nytt år.

    Vivi

    SvarSlett
  3. Ja, dette hageåret har vært rekordmessig på flere måter... Ekstremt bra eplesesong for eksempel. Nå er det bare å se fram til det spirer igjen :)
    Godt nytt år ønskes deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår til deg også, vi får håpe på et nytt fint hsgeår i 2019

      Slett
  4. Hei Anne- Kristin!

    Flott tilbakeblikk. Hageåret ble vel ikke helt som vi trodde, men det ble litt av hvert.
    Godt å se at det spirer hos deg.

    Godt nytt år!
    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Takk for mange fine tilbakemeldinger på innleggene mine i året som har gått. Håper du får god orden på hagen i år, etter all gravingen du har hatt de siste par årene. Klem og godt nyttår til deg.

      Slett
  5. Hei Anne Kristin.
    Flott tilbakeblikk. Et helt spesielt hageår værmessig. Blir spennende hvordan neste år blir.
    Godt nyttår.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår, Hanne-Lise. Heldigvis vet vi ikke noe om hvordan dette året blir, jeg er optimist.

      Slett
  6. Hei Anne-Kristin! Ja vi har virkelig fått «betale» for godværet i sommer :-)) Og det nye året har virkelig kommet med brask og bram, av den natulige sorten. Her har det også dukket opp masse grønne skudd og noen har dristet seg til å blomstre det ute i hagen :-)) Ønsker deg et flott nytt hageår!

    SvarSlett
  7. Hej Anne-Kristin!
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
    /Marika

    SvarSlett
  8. Ja nu har odlingsåret för 2019 kommit igång. Visst är det härligt!

    Önskar dig en god fortsättning på 2019!
    /Anita

    SvarSlett