fredag 12. oktober 2018

På tide å avslutte sommeren 2018

Husker jeg rett om jeg sier Grev Moltke?
Løvemunn var en nykommer i år, en absolutt favoritt.
Jeg ser at det har vært lenge siden jeg har skrevet noe på bloggen, faktisk over to måneder. Etter den supertørre og varme sommeren skjedde det ikke så mye i hagen, plantene hadde vel gått i en slags form for dvale. Og da regnet endelig kom, virket det som om alt regnet som himmelen hadde spart opp i løpet av sommeren, skulle komme til Bergen. Dermed druknet de fleste blomstene, og det var ikke så mye pent å ta bilder av. Det ble heller ikke så mye tid tilbrakt i hagen, så egentlig avsluttet jeg på en måte hagesommeren alt for tidlig i år.

Men i går kom sommeren virkelig tilbake til oss, så da fikk jeg tatt meg en runde med kameraet før jeg begynte å tømme drivhuset. Det har vært en flott drivhussommer, både agurk, tomater og chili har gitt god avling. Det mest imponerende har likevel vært de to store pottene med basilikum jeg har hatt stående der inne, bladene har vært åtte-ti cm lange, så de har virkelig stortrivdes.

Grønnsaksavlingen i pallekarmene har vært minimal, jeg hadde ingen mulighet til å vanne, så det får jeg ta igjen neste år. Men pæretreet har gitt oss mengdevis av flotte saftige pærer for første gang. Ennå henger det noen igjen på treet, jeg synes det er enklest å vente med å ta dem inn til de faller ned.

Høstløv og sopp preger Kirsebærstuen, der den gamle benken
venter på å få nye trebord til erstatning for de som er råtne.
Drivhuset ble altså tømt i går, alle pottene ble tømt i kaldkomposten, vasket og satt til tørk i solen. Det nydelige været gjorde at de tørket raskt, dermed ble de stablet og satt bort i skjulet for vinteren. I dag har jeg vært på plantasjen og kjøpt blomsterløk, tre pakker tulipaner; Ballerina, som jeg var så fornøyd med i vår og som jeg gjerne ville ha flere av, Tulipa Hokus Pokus og Tulipa Hollanda Chic. Allium Mount Everest, fordi jeg var så fornøyd med de første alliumene jeg skaffet meg i fjor. Pinseliljer; Narcissus Recurvus, vanlige gule påskeliljer, som jeg ønsker å ha mange flere av; Narcissus Dutch Master, og bredbladet perleblomst med nye farger; Muscari latifolium; Grape Ice.

Kristtornen har alltid mye bær på denne tiden,
til jul er de spist opp av småfugler og trost.
Jeg fikk satt ned noen av dem nå i formiddag, men selv om jeg bare satte ned to typer tulipaner hadde jeg allerede glemt hvilken jeg satte hvor da jeg kom inn og skulle notere det ned. Det hadde kanskje vært bedre å bestemme seg på forhånd og skrive det ned på etikettene, før jeg gikk ut og satte dem i jorden. Det var også minus 70% på stauder på planstasjen, og selv om det meste var preget av at det er høst, fant jeg en flott høstanemone som jeg tok med meg.

Bildene jeg tok i går morges før hagen hadde tørket opp viser mesteparten av det osm blomstrer i hagen nå. Moskuskattost og oregano er det noe blomster igjen på, og noen flere pjuskete roser holder stand. Ellers har det meste tatt høst og forbereder seg til noen gode måneders hvile.

Jeg skal prøve å ikke hvile så lenge selv, det inspirerte meg virkelig å gå til løkinnkjøp i dag, så kanskje det blir flere hageøkter som kan deles i den nærmeste tiden.

Ha en fin høstmåned videre, alle sammen!

Klem fra Anne-Kristin

Pørene smaker nydelig, de siste faller nok ned i løpet av uken.
Under hostabladene har jeg satt ned noen av tulipanløkene.
En enslig gul valmuesøster lyste opp i grusgangen.
Kanskje jeg skulle lagt netting rundt noen av grenene for å bevare bærene til jul?
Noen enkle blomster på rododendronen våkner ofte til liv nå på høsten


Oktoberbergknapp er nydelig på høsten, men i år ble det mye regn på den.
Det ble ikke så mange ringblomster å glede seg over.
En rose som er relativt uskadet av alt regnet som har kommet i det siste
Frøene på busknelliken har begynt å spire
 på toppen av de visne blomsterhodene.
Tre tulipansorter som skal få en sjanse mot hjorten
Allium, pinseliljer og perleblomst
Høstanemone har jeg ikke fra før,
Anemone Pamina
var et greit valg når det var minus 70% på stauder.
Frøene til løvemunnen fikk jeg i bytte mot akeleiefrø av en hagevenn















10 kommentarer:

  1. Ja, det har vært et par flotte dager nå, men mye vind her i går og i dag. Så flotte pærer du har. Jeg har mange, men det er omtrent plommestørrelse og sprukne, det må jo være tørken. Fortsatt fin høst, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg. Mine to pæretrær står på en plass der bakken har mye skygge og kronen likevel får en god del sol. Det har kanskje hjulpet godt på resultatet. Jeg regner med de siste pærene har falt ned nå, det har vært mye vind det siste døgnet.

      Slett
  2. Hei Anne-Kristin

    Ja, pæren ligner bestem 'Grev Moltke':)
    HEldigt med regn - her er det stadig tørt i jorden og grundvandet er lavt.
    Godt at se dig tilbage i haveblogland!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten. Det er fint å være tilbake! Jeg menerå huske at de to trærne jeg fikk var Broket Julipære og Grev Moltke. Det andre treet gir ingen frukt, så her er det enveis pollinering. Tørke, regnrekorder og hjort gjør at mye går tapt, og det er lett å miste entusiasmen, derfor holder jeg meg for det meste til rimelige nyanskaffelser i hagen. Håper du får regn nå, i passende mengder. Ha en fin søndag!

      Slett
  3. Fina fynd du hittade :) Hade jag varit i dina kläder skulle jag vara supernöjd med att krukorna var rena. Mina är långt från diskade. Greven... jag vet inte men de ser väldigt goda ut.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina. Jeg prøver meg igjen med tulipaner, men setter dem i bakhagen der det er vanskeligst for hjorten å komme til. Muscarien er jeg spent på, den latifoliumen jeg har fra før stortrives, så det blir kjekt om denne nye varianten også vil trives. Utrolig deilig å være ferdig med rydding og pottevask. I dag skal jeg sette ned resten sv løkene. Ha en fin søndag.

      Slett
  4. En merkverdig sesong på mange måter, men sommer ble det jo! Misunner deg litt, som har fått ryddet drivhuset! Det er såpass bra temperatuer, at jeg har vært selvforsynt med agurker helt til nå, og det er fortsatt tomater under modning. Men inn-ut-plantene står i kø for å overta plassene der inne...
    Trivelig å legge ned løk for neste sesong :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villrose. Det har vært så mye regn siste måneden at flere av plantene hadde fått sopp på seg. Så da var det bare å høste det som kunne brukes og få resten i komposten. Avlingen i år har vært fantastisk, så all kjøringen etter vann da brønnen gikk tom, var vel verdt. Jeg prøver meg på litt flere tulipaner igjen og håper de får stå i fred for hjorten. Det blir ikke av de dyreste slagene, men jeg tenker det skal bli fint med flere av dem uansett. Ha en fin søndag.

      Slett