lørdag 26. mai 2018

Høysommervarme i mai

Det kan se ut som om mai er den nye sommeren i Bergen, når jeg sitter ute med morgenkaffen føles det som om det er midt i ferien, selv om vi ennå ikke er ferdig med siste vårmåneden. Sol fra skyfri himmel og temperaturer over 25 er fantastisk, men som hageeier med brønn ligger redselen for at det skal gå tomt for vann, hele tiden og lurer. Dermed blir alle vannskvetter tatt vare på, det reneste går på spirene i pallekarmene mens det skitneste går på plenen. Nå er det fjorten dager siden det kom noe regn av betydning, og det er ikke meldt en dråpe hele neste uke. Likevel er det å foretrekke framfor store mengder regn og kjølig vær.

Tulipa "Ballerina" har holdt lenge i halvskyggen under morelltreet
De siste tulipanene har kommet i blomst, og det er nok ikke lenge til også de er avblomstret i denne varmen. Tulipanene "Ballerina" som jeg plantet i skyggebedet under morelltreet har holdt seg usedvanlig lenge. Jeg håper virkelig de kommer igjen til neste år. Epletrær og plommetrær blomstrer, men det er ingen summing å høre fra dem, insektene er nesten totalt fraværende. Det er skremmende hvor fort det har gått fra det ble snakket om begynnende insektsdød, til realiteten er her. Jeg håper virkelig de kommer tilbake, og jeg oppfordrer alle lesere til ikke å bruke gift i hagene sine. Det er bedre med en levende hage som har noen stygge pletter enn en hage som er vakker men ellers tom for liv.

Paeonica "Rosea Plena"
Første peon sprang ut for to dager siden, Paeonica officinalis "Rosea Plena". Den har vokst seg så stor nå at jeg vurderer å dele den til høsten og plante den i et annet bed i tillegg. Tidligere i uken delte jeg en stor hvit kuleprimula, og der var så mange småplanter at jeg delte ut til korvenner som ville ha. Jeg var heldig og fikk tilbake en blå akeleie, som jeg har ønsket meg lenge, og en stor rot med lilla vårprimula. Jeg synes det er kjekt å dele med andre, og selvfølgelig kjekt å få også.

Er dette Primula japonica "Postford White"?
Jeg kjøpte for noen år siden en etasjeprimula uten etikett, og i dag tror jeg kanskje jeg fikk rett navn på den. Blomsten er hvit med gult øye, og det kan altså være Primula japonica "Postford White". Den går visst også under navnet "Alba". Kanskje noen kan bekrefte eller eventuelt avkrefte dette for meg?

Rhododendron x obtusum "Arabesk" er ikke død likevel.
Den mest positive nyervervelsen i hagen er utvilsomt Allium. Nå står de stolte rundt i bedene og stråler med sine lilla kuler mot blå himmel. Det kommer garantert til å bli flere løkposer av dem til høsten. Den mest positive oppdagelsen i hagen denne uken er at den flotte rhododendronen jeg fikk til bursdagen min i fjor ikke er død likevel, men har kommet med flere flotte lysegrønne blader. Det blir nok ingen blomster på den i år, men nå må jeg bare passe på å vanne den slik at den blir så kraftig som mulig i løpet av sommeren.

Da har jeg sittet inne og skrevet mens solen ha vært på sitt varmeste. Nå blir det litt mer hagekos og småluking, tenker jeg. Ha en fin lørdag alle sammen.

Klem fra Anne-Kristin
Tulipa "Elegant Lady"

Tulipa "Groenland"
Epleblomstringen er på sitt fineste


Rød prins

Plommene blomstrer også flott.
Spaniablåstjerne dukker opp både i bed, under busker og i plenen.
Gullkorg - Doronicum

Første etasje er i blomst, snart vokser det fram flere etasjer i høyden.


Hvit syrin - dufter fantastisk og passer godt i blomstervasen
Første blomst på Geum
Ramsøken blomstrer også nå
Flotte blomster som for eksempel kan brukes i salater


Blomsten på peonen er ganske mørk med en gang den springer ut.

Etter hvert blekner kronbladene og den blir lysere rosa
Ennå blomstrer det fint på prydkirsebærtreet,
men mange blomster er allerede havnet på bakken under.
Allium - en ny favoritt




Akeleien trives svært godt i hagen



Gul valmuesøster gjemmer seg under en rosebusk.

























12 kommentarer:

  1. Her har vi ganske mange humler, men nesten ingen sommerfugler. Tørt er det her også, men det er jo vårt vanlige klima. For dere i Bergen er det vel litt mer uvanlig med lange tørkeperioder.
    Så mye flott blomstring det er hos deg nå!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora. Nå håper jeg mest på at vi ikke skal få en ny sommer som er over i begynnelsen av juli. Men i dag synes jeg det har vært for varmt, så da har jeg nesten ikke fått gjort noe som helst.

      Slett
  2. Så mye fint som blomstrer hos deg! Utrolig tørt her nå, og det pleier ikke å være sånn. Spesiell vår/sommer i år. God helg, Anne-Kristin!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Jeg synes dagen i dag har vært for varm, når det blir over 25 grader trives jeg best i skyggen eller i sjøen. En bøtte med ugress luket var alt jeg fikk gjort i hagen i dag.

      Slett
  3. Hei Anne-Kristin
    Sådan har jeg det også - som er vi i starten af august, men så kigger jeg ud og ser alt det nyudsprungne:)
    Flotte Allium, jeg kan godt forstå du satser på dem fremover! Der findes så mange forskellige!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten. Bare ikke sommeren er over før den har begynt, jeg satser på godt sommervær også når sommeren kommer på riktig.

      Slett
  4. Din beskrivelse af maj måned kunne jeg også godt have skrevet. Dejlige blomsterbilleder du viser.

    SvarSlett
  5. Hej Anne-Kristin!
    Så vackert hos dig, och nu har du hjälpt mig med min tidiga pion, visste inte vad den heter. Den blommar tidigt och är mörk först men bleknar i färgen. Det är nog en Rosea Plena . Har haft den ett antal år men det blir inte fler än två blommor på den. Men den är fin.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika. Supert at du fikk navn på peonen din, det er noe av det kjekke med hageblogger, jeg har fått navn på mange av mine ukjente gjennom dem.

      Slett
  6. Så vakre blomsterbilder du viser. Her i nord er det ikke mange pluss grader og regn som det holder. Så send gjerne litt varme hit.
    Ha en fin kveld.
    Klem Christina

    SvarSlett
  7. Hei Christina. Tusen takk, det er virkelig ujevnt fordelt, ja. Sommeren har bare så vidt startet og vi har hatt flere dager over 30 grader. Bare ikke vi får regnog lave temperaturer resten av sommeren. Skal blåse litt mot nord, kanskje det hjelper.
    Klem til deg.

    SvarSlett