søndag 20. mai 2018

Blant annet en rosa drøm

Japansk kirsebær, Prunus serrulata "Kanzan"
En ny langhelg med 17. mai, inneklemt fridag og pinse gir mange flotte stunder i hagen. Himmelen har vært uten skyer de tre første dagene, og temperaturen har vært perfekt både for bunad og hagejobbing. I dag blåser det en del og himmelen er ikke lenger skyfri, så da tar jeg meg tid til å skrive litt og dele bilder fra gårsdagen. Det meste av plenen har fått sin første klipping, den må alltid vente til engkarsen er avblomstret. Noen små flekker, der blomstringen kom sist i gang, får stå noen dager til. De siste tomat- og chiliplantene er flyttet fra vinduene inne til drivhuset, og sommerblomstene er plantet ut i bedene. De første tomatene har begynt å vise seg og flere av plantene har blomster.

Tulipa "Ballerina"
For meg betyr det egentlig at våren er gått over i sommer, selv om det på kalenderen er et par uker igjen til juni. Den store fordelen med flere fridager og pent vær er at jeg får tatt en del ting som gjerne står litt nede på "mågjørelisten". Rense opp langs kantsteinen i innkjøringen er en slik ting, en annen å kjøre skrot til gjenvinningsstasjonen. Et godt lass med gammelt treverk som ikke kan brukes til noe, ble fylt i bilen og kjørt bort. Det er så lett å samle på for mye, synes jeg, så det gjelder å ha tenke gjennom sannsynligheten for gjenbruk.

Narsissene er for det meste avblomstret, men ennå er det noen fylte som holder stand. Tulipanene har vært en glede i år, hjorten har bare spist én av dem. Jeg plantet to nye sorter i høst, og spesielt den oransje "Ballerina" er jeg superfornøyd med. På berget og i fjellhagen har de krypende plantene begynt å blomstre, og flere av dem ser ut til å trives bra. Etter den særdeles våte sommeren og høsten i fjor, var jeg spent på hva som hadde overlevd.

Den første Allium er i ferd med å springe ut.
Nytt av året i hagen er Allium, en blomst jeg har blitt betattt av på mange andres blogger. Da jeg fant ut at hjorten ikke tar dem, kjøpte jeg en stor pose løk i høst og satte rundt i bedene. Nå står de flott og er i ferd med å springe ut, og jeg er svært fornøyd med valget. Akeleiene har også så vidt begynt blomstringen, fremdeles har jeg bare den ene mørkerøde, men i høst fikk jeg tilsendt frø fra flere av hagevenner, og de spirer fint i "barnehagepallekarmen", så etter hvert blir det andre sorter å se.

Blomstringen på det store morelltreet er over for i år, nå er det pæretrærne og epletrærne som står for tur. Men den aller vakreste blomstringen er det det jepanske prydkirsebærtreet som står for. Det er en rosa drøm som jeg ikke kan se meg mett på. Derfor blir det mange bilder tatt, og mange bilder å dele.
Tulipa "Oscar" en av de første jeg kjøpte til hagen.

I dag blir det ikke så mye jobbing i hagen, tror jeg, men en god del visne kuleprimula skal klippes bort. Jeg har lovet bort avleggere av dem, så kanskje jeg graver opp en klynge eller to for deling. Ellers skal jeg bare nyte dagen, kanskje med en fjelltur eller en god bok... Uansett ønsker jeg alle lesere en riktig fin pinsedag.

Klem fra Anne-Kristin

Tulipa "Salmon Impression" var mer lakserosa i begynnelsen.
Fantastiske tulipaner i morgensol
Hostabladene har begynt å vokse i kirsebærstuen.
Gullkorg "Doronicum"
Rododendronene har også kommet fint i blomst.
Jeg liker fargeblandinger.
Dette er vel en nålefloks...
Tulipa "Happy Generation"
Allium - snart i blomst










Noen få narsisser blomstrer ennå


Mørkerøde akeleier har jeg nesten over alt

Rhododendronblomstringen er på topp akkurat nå.
Tre av disse var her da vi flyttet inn

Blomstring på berget



























18 kommentarer:

  1. Det er unægteligt en rosa drøm, du viser; men skulle jeg vælge, ville jeg nu trods alt foretrække æbletræernes mere sarte blomster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marie. Det kan bli i meste laget, ja, og epletrærnes blomster er jeg enig i er nydelige.

      Slett
  2. Som om jeg skulle sagt det selv...
    Godt med sammenhengende fridager på en tid "alt" må gjøres i hagen - og blir gjort! Allium'en blir du fornøyd med :)
    Har ikke noe prydkirsebærtre, men kan beundre naboens.
    Nyt pinsen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt må gjøres og blomstringen er over nesten før den har begynt. Det er bare å nyte så mye en kan på denne tiden av året.

      Slett
  3. En långledighet är alltid skönt och att ha tid att både njuta och jobba är ännu bättre :) Härlig blomning i dina bilder, körsbärsblomningen är magnifik.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag har det blåst kraftig, så det har vært lite hagekos, men nystekt rabarbrapai med is kom på bordet til ettermiddagskaffen, så glede av hagen ble det uansett.

      Slett
  4. Japanske kirsebærtrær er så vakre! Nydelige akeleier du har.
    Ha en fortsatt fin helg, Anne-Kristin!
    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg, Marit, og nå er det meldt finvær lenge så det blir mye tid til hagekos. Klem til deg.

      Slett
  5. Så nydelig kirsebærblomstring! Vi nyter også for fullt av blomstrende frukttrær nå. Deilig at hjorten har skjønt at du trenger tulipanene bedre enn de gjør, du har virkelig mange fine sorter.
    Fortsatt god pinse!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora. Bakhagen er rundt 95% sikret med høyt gjerde, så jeg satser på tulipaner i den delen av hagen. Det er mindre sol der, men nok til at mye kan trives, så til høsten blir det nye tulipaninnkjøp.

      Slett
  6. Hei Anne Kristin.
    Nydelig kirsebærblomstring. Masse fine bilder du viser. Allium blir du garantert fornøyd med. Fantastisk vær vi har. Fortsatt god pinse.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Her er det meldt finvær så langt de kan se, så det blir nok mye hagekos. Bare viktig å begynne å spare på brønnvannet. Alliumen er allerede en favoritt, kjenner jeg. Ha en fin pinseslutt.

      Slett
  7. Hei Anne-Kristin

    Dejlige prydkirsebær - deres blomstring er så overevældende!
    Spændende farve på akelejerne!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten. Nå er det så mye penvær at det bare er å nyte, det går fort med blomstringen akkurat nå. Ha en fin ny uke.

      Slett
  8. Hej Anne-Kristin!
    Så fint det blommar hos dig, och körsbärsträdets blommor är helt fantastiska. Tulpanblomningen blev kort hos mig, och värmen fortsätter.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  9. ÅÅåhhh Japansk kirsebærtre vekker de herligste barndomsminner. Vi hadde to store trær som blomstret overdådig hvert år. Masse flott hos deg og så bra at du har fått litt mer kontroll på hjorten. Ballerina er lekre der de står som fakler i hagen. Jeg har de selv og de har kommet igjen tre år på rad.
    Nyt mai du skjønne varme.
    Jannicke

    SvarSlett
  10. Det føles godt nok som om sommeren allerede er her og det er dejligt, men her hos os begynder vi at trænge til lidt vand.
    Jeg kan godt forstå, at du er glad for dit kirsebærtræ, hvor er blomsterne fine.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett
  11. Happy generation var ekstra flott. Her er det ingen akeleier som er i blomst foreløpig, men det skjer nok snart. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett