tirsdag 29. august 2017

Siste tirsdag i august - 3 i blomst

Gullværhane - Montbretia
Selv om sensommer-blomstringen ikke er overdådig i hagen min, har jeg tatt noen bilder jeg vil dele i dag. Gullværhanen blomstrer for første gang hos meg, en staude jeg har ønsket meg i mange år, men som jeg ikke har fått somlet meg til å få kjøpt. Da min kusine kom på besøk med noe av overskuddet fra hagen sin, var jeg overlykkelig når jeg fant Gullværhanen blant dem. Denne heter Montbretia crocosmia masonorum, og har fått en plass i delvis skygge hos meg, i grensen mellom fjellhagen og gjerdet mot skogen.

Hvite roser i husveggen
I år har ennå ikke hjorten vært helt oppe i husveggen og spist av rosebuskene. Dermed har jeg roseblomstring på flere busker, blant annet denne nydelige hvite stilkrosen. Jeg har ikke noe navn på den, den sto her allerede da vi flyttet inn. Denne blomstrer helt til frosten kommer, og for noen år siden kunne jeg ta bilder av nesten utsprungne knopper første januar.

Praktilije
Å kjøpe blomstrende praktliljer i potter kan være kjekt, spesielt når man vil pynte opp litt ved inngangspartiet, i full fart. Når disse er avblomstret kan de fint plantes ut i bedene, og akkurat denne liljen har vist seg å trives godt i staudebedet. Duften av den kan merkes på flere meters avstand, og blomstene er nydelige, både nært og tett på. Noe navn har jeg heller ikke på denne, men den blir ikke mindre vakker av den grunn.

Nå har vi hatt en flott sommeruke i Bergen, og selv om det regnet ganske bra i går og i natt, er temperaturene fine. Jeg håper det holder seg fint til helgen, for nå er det greit å få bort så mye som mulig av ugresset så vårarbeidet blir enklere når den tid kommer.

Jeg ønsker dere noen fine avsluttende sommerdager, før september og høsten er her på fredag.

Klem fra Anne-Kristin


Liljene står kraftige, og hjorten viser ingen interesse for dem, heldigvis.
Detalj av Gullværhane
Detaljene er flotte, det er ofte viktig å gå tett på for å få hele inntrykket.
Litt rødt på det ene kronbladet, ellers er rosebladene kritthvite



23 kommentarer:

  1. Hei Anne Kristin. Nydelige bilder du viser. Hvite roser og flotte liljer. Gullværhane har jeg ikke kjent til før. Godt at dere har hatt bra vær i det siste. Fin uke til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Hei Anne-Kristin

    Vejrhane er egentligt et godt navn til montbretia:)
    Flotte blomster hos dig nu!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Neste år håper jeg på blomstring på Lucifer, som jeg har fått frø av fra deg. Jeg synes både blomstene og fargene er flotte, og gleder meg til jeg får nok av dem til å ha i buketter på høsten.

      Slett
  3. Montbretia er virkelig skøn og den findes i både gul, orange og rød.
    Sikke en fin rose, vi har også haft besvær med hjorte, som spiste vores roser og også andre planter i haven, så vi har sat hegn op hele vejen rundt, det kan man virkelig se på især roserne.
    Det ser da nu ud til at du har en del der blomstrer i haven, dejligt :-)
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har fått opp hegn rundt en del av hagen, så det er mindre hjort enn tidligere. Da er det lettere å gjøre en innsats, hvis alt blir spist blir det ikke noe kjekt.

      Slett
  4. Hej Anne-Kristin!
    Så bra att du fått ha dina rosor ifred från hjorten.
    Den är vacker, liksom din fina lilja.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. tusen takk, jeg er så glad for det selv også.

      Slett
  5. Vejrhane er egentligt et godt navn til montbretia:)


    เย็ดสาว

    SvarSlett
  6. Så skönt att hjortarna har låtit dina rosor vara :) De ser riktigt ljuvliga ut. Crocosmia är fantastiska, köpte en fin planta i Holland när vi var där förra veckan, just den gulblommande har jag inte haft innan :)Det är ju tur att hjortarna inte vill äta av dina liljor för WOW vilka snyggingar :) Ha det gott/Monne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hver morgen ser jeg ut om hjorten har vært i hagen, og jeg er sjeleglad hver dag blomstene får stå i fred.

      Slett
  7. Ai ai, den Gullværhanen var lekker. Er den hardfør nok til å overleve vinteren? Lurer, siden vinteren kan være litt tøff hos meg. Så glad for å høre å se at rosene dine har fått stå i fred for hjorten! Liljer er et flott innslag i hagen. Jeg har heldigvis fått øynene mer opp for de siste årene. Din var lekker.
    Nyt sensommerhagen. Håper godværet holder seg der vest.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er hardfør nok til å tåle vinteren her i Bergen, hvordan den tåler klimaet andre steder vet jeg ikke. Liljene liker jeg også godt, så hvis hele høsten går uten at de blir spist, tenker jeg at jeg skal sette flere løker av dem.

      Slett
  8. Nydelig blomstring, det som er! Motbretia er jo et "vestlandsfenomen". Klarer ikke vinteren her.

    Håper de aller siste sommerdagen blir bra! Ser jo fint ut til helgen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er trist når sommeren ikke kommer før i slutten av august, men godt å få noen dager med fine temperaturer. Og i morgen er det allerede september. sukk...

      Slett
  9. Navnet Gullværhane har jeg aldri hørt på Montbretia. Fint navn. Mine Montbretia er heller ikke kommet før nå, synes de er sene hvert år, men så blomstrer de jo til frosten kommer.
    Nydelig lilje også!
    ha fortsatt fin uke!
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er alltid kjekt med blomster som kommer sent, for da varer liksom sommeren ennå en stund.

      Slett
  10. Kjekt at du får ha noe i fred for hjorten. Ha en fin dag,
    hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis er det ikke så gale som i fjor. Jeg får fortsette med å gjøre gjerdet høyere, så kanskje høstfloksen får komme i blomst også.

      Slett
  11. Nydelig den gullværhane, og herlig farge. Satte den raskt på ønskelisten men fant her i kommentar at det bare er å glemme, klarer seg ikke i øst.. men urtjusig ser den ut :)

    SvarSlett