torsdag 13. juli 2017

Ikke mye som minner om sommer

Etter en drøy uke på biltur i Nord-Norge, var jeg spent på om det hadde hendt noe spennende i hagen da jeg kom hjem. Ettersom været hadde vært kjølig og stort sett vått, var jeg ikke bekymret for at noe skulle ha tørket. Og det viste seg at ikke en gang i drivhuset hadde det vært noen krise. tørkemessig.

To av peonene hadde kommet i blomst, den hvite Festiva Maxima, med sine islett av rødt, og to grupper med rosa peon, mest sannsynlig Sarah Bernhard. Karl Rosenfield har noen få knopper i år, men de ser ikke bra ut, så det spørs om den kommer til å blomstre. Riddersporen hadde blitt så stor og tung at flere av stenglene hadde lagt seg nesten ned til bakken. Jeg hadde ikke satt opp nok støtter rundt den, men jeg tror jeg fikk dem opp igjen uten at de knakk. Blomstene på den er fantastiske, synes jeg, og jeg gleder meg til den andre riddersporen jeg har kommer i blomst.

De fleste rosene hos meg er i full blomst nå, og selv om de blir fulle av flekkete blader hvert år, er selve blomstene nydelige. Spesielt Heidelberg har flotte store blomster i år, og nå ser det ut som om Sympathie endelig har begynt å trives også. Forhåpentligvis vil den vokse seg stor så den dekker muren der den står. New Dawn har massevis av knopper, men ennå har ingen sprunget ut. Nå krysser jeg fingrene for at ikke hjorten skal spise knoppene, sånn som i fjor.

Busknelliken jeg sådde i fjor har også kommet i blomst i det ene bedet. Vi hadde alltid busknellik i barndomshagen, så disse er jeg glad for at jeg har fått i bedene. Moskuskattosten vokser både her og der i hagen, både i og utenfor bedene. Derfor har jeg alltid til å plukke inn i vase, og disse hvite passer i grunnen sammen med de fleste andre blomster i buketter.

En lilje var også kommet i blomst, denne fikk jeg av min søster til bursdagen i fjor. Flere liljer har store knopper, så i år får jeg litt å vise framover. Om jeg er heldig vil de trives og formere seg.

Jeg nevner ofte bestefarshagen der mine foreldre har bodd de siste 23 årene. Mange av plantene mine er avleggere fra bestefars tid, og i år fant jeg ut at jeg skulle prøve å ta en stikling fra en flott oransje azalea i hagen der. Jeg knep av et nytt skudd, satte i en potte med jord og satte den inni en gjennomsiktig plastpose. Nå ser det ut til at den har rotet seg, for bladverket er friskt og fint, og jeg tror den har vokst litt også. Jeg viser bilde av den flotte busken i bestefarshagen. Bildet har jeg lånt fra min far, så det er best jeg krediterer ham.

I dag har det vært opplett på formiddagen og jeg har begynt å rydde opp i bedene. Gradestokken viser ikke mer enn fjorten grader, men i morgen melder de atten, så kanskje vi får et snev av sommer i Bergen.


Ha en fin dag, alle sammen.

Klem fra Anne-Kristin

Peon "Festiva Marima"
Peon, sannsynligvis Sarah Bernhard
Rose i knopp - uten navn høyde ca 40 cm
Både rosen over og denne sto i hagen da vi flyttet hit. 
Springer snart helt ut, men blir heller ikke mer enn ca 40 cm
Nydelig ridderspore
Pacific hybrid "King Arthur"
Samme ridderspore, denne er ikke helt sprunget ut,
så det er godt rom mellom blomstene.
Denne avleggeren fra bestefarshagen var en "feil" jeg gjorde,
 for det viste seg at jeg allerede hadde tatt avlegger av den.
 Så nå har jeg den i to ulike bed.
Vakker nok til å ha flere steder i hagen
Lilje i blomst
Heidelbergrosen har blomstene i store klaser.
Klipp av en grein, så har du en hel bukett.
Blomstene på denne er store og flotte i år.
Sympathie er en anelse mer oransje enn Heidelberg.
Den har aldri vært så flott som i  år, men ennå er den ikke over en meter høy
En god porsjon kompost på våren har nok hatt en positiv innvirkning
Moskuskattost - merkelig navn men vakker blomst
Egner seg godt som "fyll" i buketter
Hvit busknellik
Rød busknellik
Stilkrosene må snart klippes helt ned, for vi skal skifte vinduet rett bak dem.
Enn så lenge får jeg nyte synet av dem
En stikling av bestefars flotte azalea.
Neste vår kan den kanskje plantes ut i et av bedene.
Sånn ser azaleaen ut i bestefarshagen, rundt halvannen meter høy.





























22 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin!

    Så mange flotte blomster! Du har mye fint i hagen din. Lekker hvit rose.
    Håper at dere får litt sol og tørrere vær. Her er det helt motsatt. Bare sol og ikke noe regn. Det er så tørt her som i en ørken for det har ikke regnet skikkelig på over en måned.

    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Det er sjelden været er perfekt over tid, så vi får bare ta det vi får. I dag har det vært sol, men iskald vind hos meg. I morgen er det meldt atten grader, så kanskje det blir sommerfølse i hagen. Klem, Anne-Kristin

      Slett
  2. Hej Anne-Kristin
    Ja for lidt og for meget, du får for meget regn og Marit og jeg får alt for lidt. Men du slap for at være bekymret for at dine planter skulle tørre ud i din ferie, det er jo fint nok. Du har mange skønne planter.
    Kh Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth. I dag har jeg kost meg noen timer i hagen, til tross for iskald vind. Men det har vært sol, så blomstene har virkelig fått vise seg fra sin beste side.

      Slett
  3. For en herlig rekke med skjønnheter! Det gode med den så langt kjølige sommeren er at blomstringen varer lenge. Vi hagefolk må liksom søke trøst i noe:) Jeg rakk akkurat siste peonblomstringen etter ferien.
    Håper varmen kommer både i øst og i vest.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke. Lang blomstring er absolutt en gevinst, og så lenge deter opplett er det godt mulig å nyte hagelivet.

      Slett
  4. Hei Anne-Kristin. Vi var også borte en ukes tid og det hadde omtrent ikke skjedd noe i hagen. Hadde vannehjelp, men de hadde ikke hatt mye å gjøre heldigvis. Bare ugresset som vokser :-) De riddersporene dine var nydelige. I år har sneglene hatt dem som sine favoritter så her er de ikke mange. Mye fint i hagen din nå. Flotte roser og peoner. Nå håper jeg det kommer mer varme til oss i vest :-)
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marianne. Jeg kan godt samle frø av riddersporen til deg, hvis du vil ha. Jeg var litt redd for at sneglene til slutt nå hadde blitt for mange her, men jordbærene står nydelig, så det er visst ennå ikke så mange av dem.

      Slett
    2. Hei igjen Anne-Kristin. Jeg sådde den i vinter, og nå har jeg plantet dem i en potte for å skjerme dem for sneglene, men tusen takk for tilbudet :-) Håper det kan bli riddersporer i løpet av sommeren.
      Ha en fin helg!
      Hilsen Marianne

      Slett
  5. Hei Anne Kristin. Flotte roser og peoner.Håper dere får finere vær etterhvert. Her er det nesten for tørt. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise,

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Tusen takk, det er godt at det ikke har regnet så mye i juli at knoppene har råtnet. Det er heldigvis meldt litt høyere temperaturer framover, selv om det ikke kan kalles badetemperaturer.

      Slett
  6. Hei Anne-Kristin

    Det ser da rigtig godt ud!
    I vestenvinden er der nok ikke meget varme at hente for jer..
    Og blomstringerne trækker ud og venter på det rigtige tidspunkt, Det skal nok komme!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har heldigvis ikke vært alt for vått, det merkes på rosene. De står aldeles nydelige nå. Høstblomstringen kan godt vente noen uker til, vi er da bare halvveis i juli.

      Slett
  7. Mye fint i hagen din, alltid gøy å komme hjem etter ferien. Den flekkete liljen var spesiell. Håper på fint vær her også idag.
    Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Ingeborg. Jeg lurer på om liljen kan være en cappuchino? Jeg håper virkelig den vil like seg, for den er helt spesiell.

      Slett
  8. Hej Anne-Kristin!
    Skönt att du får njuta av pionerna fortfarande, här har de blommat över för i år, men det varade längre än det brukar. Skönt att komma hem till en vacker trädgård, håller tummarna för att hjorten inte äter upp dina rosor.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har ikke vært så mange knopper i år, men de gjør mye av seg de blomstene som kommer. Nå har jeg tre som ennå ikke har blitt store nok til å blomstre, gleder meg til de forhåpentligvis kommer neste år.

      Slett
  9. Kanske inte så kul med kyligt väder men underbart att du fick se dina växter i blom. Härlig blomning i dina bilder :) Nord Norge står på reseönskelistan. Men i väntan på det blir det en tur till Oslo i veckan.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har heldigvis ikke vært så alt for mye regn, så blomstringen er virkelig vakker. Det er alltif kjekt når man unngår å gå glipp av blomstringen på sommeren. Det var første gang i Nord-Norge for oss, mannen har røtter derfra, så vi fikk se hvor hans farfar vokste opp. Virkelig en flott landsdel, men fryktelig langt å kjøre.

      Slett
  10. Här har pionerna blommat över sedan en tid, men nu börjar dagliljorna äntligen :) Tyvärr är det så torrt så nu måste vi vattna i de flesta rabatter för att det inte ska torka ihjäl :( Så vackra rosor du har. Ha det gott/Monne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er glad vi slipper å vanne, og i år går nok ikke brønnen vår tom. Jeg har en ny daglilje som står med knopp, ellers har bare en av de gamle blomstret i år. Jeg må kanskje flytte dem til en litt lysere plass. Håper du får en skikkelig regndag, så bakken blir gjennonvåt.

      Slett
  11. Nå håper jeg det kommer mer varme til oss i vest :-)


    เย็ดสาว

    SvarSlett