lørdag 22. juli 2017

Endelig sommervær

Etter at første halvdel av sommeren stort sett har sviktet i Bergen når det gjelder sol og varme, kom endelig sommerværet denne uken. Sol og temperaturer opp mot 25 grader, gjorde at vi plutselig kunne gå rundt og nyte sommeren, og da var det ikke mye av dagen som ble tilbrakt inne. Det ble mye luking, både i staudebed og grusganger, og til og med den siste kvadratmeteren av mitt første staudebed ble rensket for ugress. Jeg hadde i det lengste håpet å se tegn på at noen stauder jeg plantet der for mange år siden skulle dukke opp igjen, men jeg måtte innse at disse var borte for godt. Dermed var det bare å fjerne det meste som vokste der og gjøre plass for nye planter. Det ble ikke tatt noen før- og etterbilder, det ville ikke vært særlig spennende, men jeg er fornøyd likevel.

Astilbene lyser godt opp i Kirsebærstuen
Det føles som om det nesten ikke er blomstring i hagen for tiden, en del av det som skulle blomstre nå har dessverre sviktet. Astilbene og Hostaene er på vei til å springe ut, noen av dem er allerede kommet så vidt i blomst. Rosene er også flotte nå, og de må nytes så lenge hjorten ikke har spist dem opp. New Dawn har hatt besøk, så mange av skuddene og knoppene er spist opp. Heldigvis er det fremdeles en del knopper og et par utsprungne blomster som jeg kan glede meg over. Jeg gleder meg til jeg kan skrive blogginnlegg uten å nevne hjorten, men som regel har den hatt et besøk innenfor gjerdene og gjort skade siden siste innlegg, og da får den bli nevnt.

Agurk, "Johanna"
En runde med kamera på morgenkvisten viser noe av blomstringen i dag. Bildene av den gule rosen ble tatt for et par dager siden, jeg lurer på om det er en Peace? Hvis du har et annet forslag er jeg glad for innspill, den blir omtrent 40 cm høy.

Veksten i drivhuset går fint, i dag har jeg høstet den andre agurken for året. Jeg sådde nok frøene litt for sent i år, for i fjor hadde vi modne agurker minst en måned tidligere. En del små gule og røde tomater har det også blitt, men også her er det mye i vente. Chilien har også begynt og modnes, mens paprikaen ikke ser ut til å gi noen avling, jeg tror jeg sådde dem alt for sent.

Det ser ut til å skulle bli fint sommervær hele den kommende uken, så jeg skal virkelig kose meg ute. Ha en strålende fin lørdag, alle sammen.

Klem fra Anne-Kristin
Denne rosen kommer som regel med bare en eller to
 blomster i løpet av sommeren
Nydelig varm gul med rosa kanter
Kan det være peace?
Astilbe "Europa"
Astrantia med insekter
Hosta
New Dawn
- kan se ut som om den prøver å gjemme seg for hjorten
Flere blomster er på vei
Jeg satte denne kurven over den ene høstfloksen for å beskytte den mot hjorten.
Nå har hjorten spist alle skuddene som var vokst ut av den.
Duftskjærsminen har begynt å blomstre.
Philadelphus "Virginal"
Mange kaller denne feilaktig sjasmin
Hvit astilbe
-og høyt i toppen, en flue
Hostablomstringen er så vidt i gang.
Gleder meg til de står i full blomst.


Avslutter med denne krukken med stemorsblomster i krukke






















14 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin

    tror hele norden har fået sommer, og det er jo på tide:)
    Flotte blomster du har - jeg er jo specielt glad for hosta blomster, så det er populært her:)

    Ha en dejlig sommerdag

    SvarSlett
  2. Peace er så fin, men ikke så stabil til at blomstre. Jeg gætter også på, at det er den. Hostablomster er så fine. Håber sommeren fortsætter hos jer, her er der ikke sommer i dag, men i går var der :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
  3. Hei Anne Kristin. Det var godt at sommeren endelig kom til dere. Her regner det i bøtter og spann. Det er ikke bare med denne hjorten. Flotte bilder. Ønsker deg en god helg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  4. Den ligner mye på 'Peace', ja. Husker at min mor hadde den i blomsterbedet sitt for mange år siden. Så godt at du endelig har fått sommer hos deg. Det var på tide!
    Klem, Marit

    SvarSlett
  5. Hej Anne-Kristin!
    Det var en hel del fina växter hos dig. Har inte en enda gurka än så länge, många blommor. En hel del tomatkarter, paprika och tomatpaprika. Ser fram emot att få smaka. Hoppas hjorten hittar något annat att äta på, så du får ha dina växter ifred.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
  6. Nå fortjente vi litt sommervær :-)) Endelig! Leit med hjorten som spiser opp plantene dine :-(( Her er det bladlus og brune sneiler som holder fest.. Fin søndag!

    SvarSlett
  7. Vilken underbart vacker ros! Här har vi så varmt o torrt att det knappt går att vara i trädgården o rensa, passar på när det är lite svalare på kvällen :) Mina tomater är sena i år tror att det var för kallt ute tidigare.Ha det gott/Monne

    SvarSlett
  8. Så många härliga blomster. Känns nästan som att sommaren precis börjat och samtidigt snart kommer att ta slut.
    Kram

    SvarSlett
  9. Hei!
    Så fint at sommeren omsider ha kommet til Bergen. Nydelig rose.
    Du spurt om hva riddersorene heter. Har noen forskjellig og noen har sådd seg selv, men den vi har flest av har jeg sådd. Det er 'Guardian Lavender'. Den er lett å få til. Impecta har frø.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  10. Ja, det er deilig når sommerværet endelig innfrir, jeg har til og med hatt litt tid i solstolen.
    Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  11. Endelig lysnet det på Vestlandet! Ikke verst med blomstring etter all elendigheten. Ligner veldig på Peace, ja. Om den dufter godt også, så...
    Det meste er forsinket på Østlandet også. Tomatene har bare såvidt begynt å vise farge. Ha en flott uke :)

    SvarSlett
  12. Så bra det ble sommer på Vestlandet også, nå hadde dere fortjent det! Flotte bilder :-)
    Ha en fortsatt fin sommer :-)

    SvarSlett
  13. Her er det bladlus og brune sneiler som holder fest.. Fin søndag!


    เย็ดสาว

    SvarSlett