fredag 3. mars 2017

Vårtegn

Klesvask til tørk
Her i Bergen begynte mange av de klassiske vårtegnene å dukke fram nesten før julen var over. I løpet av januar kom både snøklokker og klosterklokker å blomstre, og februar fulgte opp med krokus og våriris. Men selv om våren kommer nesten alt for tidlig i denne delen av landet, vet jeg at snøen ligger tykt andre steder. Helena har vårtegn som tema på Blommig fredag i dag, og jeg har allerede lest på flere av bidragene at det er lite blomsterprakt å vise fram.

Jeg har allerede vist mange av de vakre vårblomstene i hagen min, så derfor tenkte jeg å finne andre vårtegn hos meg i dag. Ettersom det var meldt strålende sol i formiddag bestemte jeg meg for å henge håndklevasken ut for tørking. Å tørke klærne i frisk luft er virkelig deilig, og duften av dem etterpå kan ingen parfyme overgå. Dessverre er det også et vårtegn at værmeldingen ofte slår feil, og etter en halv time måtte jeg i hui og hast redde klesvasken inn fordi det kom en skikkelig regnskur.

Når det har regnet nesten hver eneste dag i noen uker blir bakken gjennomvåt, og det legger seg dammer der hvor plenen har et lite søkk. Jeg har jo kommet godt i gang med å rense bort skvallerkål langs hekken, og den fuktige jorden limer seg til joggeskoene som jeg har stående for de små rundene i hagen. Enda et vårtegn er at jeg ikke tar meg tid til å finne fram støvler når jeg skal i gang med grovarbeid. Så nå venter jeg på at jorden på skoene skal tørke litt, så jeg kan børste av dem og sette dem på plass på matten innenfor terrassedøren i stuen.
Gjennomvår plen

Noen planter på vei må jeg selvfølgelig vise når det er vårtegn som skal presenteres. Påskeliljene har kommet med mange knopper og rager femten cm over bakken nå. Jeg regner med at de vil springe ut i løpet av mars. De fleste påskeliljene mine har ikke kommet mer enn et par cm over bakken, så det blir nok blomstring både april og kanskje mai før det er slutt.

I kjøkkenvinduet vokser chiliplantene sakte under vekstlyset som jeg fikk kjøpt for noen uker siden. Det er et par måneder til de kan plantes ut i drivhuset, men det er fint å ha noe og vente på. Nå ser det ut som om solen har lyst til å komme igjennom skydekket. Jeg lurer på om jeg skal ta sjansen på å henge ut igjen klesvasken eller ikke...

Ha en fin fredag, alle sammen!

Klem fra Anne-Kristin
Jeg lærer visst aldri
I fjor kom det bare et par blomster fra disse løkene
Chiliveksten går virkelig sakte



16 kommentarer:

  1. Hei. Det er ingenting som dufter så godt som tøy som har hengt ute. Synd det ble bare en time. Ja, her har de meldt 30 cm snø til helga. Så vi får nok vente på flere vårtegn. Ønsker deg en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt snø må vi nok regne med at det kommer på denne tiden, men 30 cm hørtes ikke akkurat vårlig ut!

      Slett
  2. Helt enig med deg, for klesvask som har hengt ute er et skikkelig vårtegn. Det dufter utrolig godt av tøyet da, ja.
    Koselig med vårblomstersom dukker opp hos deg!

    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Og klesvask kan man vel henge ut selv om snøen ikke er borte..?

      Slett
  3. Är ni så tidiga med våren i Bergen! Om skillnaderna är stora i Sverige måste de onekligen vara ännu större i Norge.
    Håller helt med dig om tvätt på tork ute, det är ett riktigt vårtecken och det doftar så gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her i Bergenpleier våren å komme tidlig, men i år er det ekstremt tidlig! Ligger vel 2-3 uker foran normalvåren.

      Slett
  4. Hej Anne-Kristin!
    Finns nog ingen härligare doft en nytorkad tvätt, som man plockar ner från torkställningen. Är förundrad över så tidigt våren har kommit till dig.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. I år ligger vi to-tre uker foran normalen, og våren er normalt tidlig her i Bergen... men vi må nok regne med tilbakeslag med snø både denne og neste måned. Det er i alle fall det vanlige.

      Slett
  5. Tvätten på tork ute är ett underbart vårtecken, liksom de leriga skorna. Väl så härliga som blommor i knopp.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. De tidlige vårblomstene er bare noen av vårtegnene, og selvfølgelig de vakreste. Jeg burde kanskje også hatt bilde av hender og negler, de er godt preget av arbeid med jorden, og et sikkert vårtegn!

      Slett
  6. Det er bare så dejligt at foråret , våren er på vej. Her i det nordlige Jylland begynder der også at ske noget, vintergækker, erantis og krokus er godt på vej og i dag har jeg købt de første violer til at plante i krukker😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har plantet perlehyasinter i en krukke under tak ved inngangsdøren, men en krukke med fioler hadde ikke vært dumt i tillegg. Ha en fin lørdag!

      Slett
  7. Aaah..en riktig fullträff är bilden på hängande tvätt, då är det vår!

    /Gunilla

    SvarSlett
  8. Hänga tvätt utomhus är verkligen ett vårtecken och vilken underbar doft tvätten får av att hänga ute. Underbart!
    Önskar dig en riktigt skön helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og i dag har en ny ladning klesvask fått frisk luft, og i tillegg solskinn! En virkelig vårdag i dag!

      Slett