torsdag 23. februar 2017

Vinter går mot vår

Når solen først skinner i Bergen, er det deilig å kunne dra litt tidlig hjem fra jobb. Da er det bare å finne fram kameraet og legge seg ned på den tørreste plassen en finner og begynne å fotografere. I det mest solrike bedet i husveggen er nå tre ulike krokus i blomst, og "Cream Beauty", som alltid er først ute, blomstrer nå med to-tolv blomster i gruppen. Det er ikke mye jeg synes kan måle seg med slike "tuer" av krokus når de åpner seg mot vårsolen. Om ikke lenge vil også alle de andre gruppene komme fram; de gule, hvite og lilla, ensfargede, stripete og de som på andre måter har kombinasjoner av "krokusfargene".

Våririsene har nå begynt å blomstre på fire ulike steder i hagen, men noen av dem ser ut som om de er spist på, kanskje av snegl eller mus? "Katharine Hodkin" er ganske spesiell med sine lyseblå og gule blomster, en ganske uvanlig fargesammensetning på de tidligste vårblomstene. Det er andre våren disse blomstrer i hagen min, og jeg kan konstatere at de ser ut til å like seg i hagen min.

De tidligste klosterklokkene og snøklokkene er kommet over toppen, og selv om de fremdeles er vakre ser jeg tegn på at de snart vil miste sin ungdommelige ynde. Heldigvis har jeg flere av dem på nordøstsiden av huset, så jeg kan glede meg over disse en god stund til.

Det går mot en ukes vinterferie for meg, og listen over alt jeg har lyst til å gjøre er lang. Jeg håper selvfølgelig på deilig hagevær, slik at jeg kan ta fatt på beskjæring og opprensking i bedene. På mandag fikk jeg kjøpt meg en vekstlampe, så nå har chiliplantene godt lys så de kan bli kraftige og fine. Også paprika og physalis er sådd, i tillegg til basilikum og koriander. Nå er det bare fem dager igjen av vinteren, så nå kjenner jeg at våren virkelig begynner å bruse i blodet! Hvordan er det med deg, har du fått vårfornemmelser?

Ha en fin torsdag videre!

Klem fra Anne-Kristin





























21 kommentarer:

  1. Nydelige bilder, Anne-Kristin! Helt skjønt å se vårblomster alt nå :)

    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Marit! Det er spesielt deilig når krokusene kommer med fargepryden sin!

      Slett
  2. Hei.Nydelige bilder. Så langt har det ikke kommet her, og mer snø er i vente. Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! I dag er det nesten snøstorm, så det skifter raskt. Men nå nærmer det seg vår over alt, tenker jeg!

      Slett
  3. Hei Anne-Kristin

    Det ser bare godt ud - du er temmelig meget foran:)
    Og nu skal vi have snestorm....

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten. I dag har visst snøstormen flyttet seg hit, selv om det bareer ørlite snø foreløpig. Det vil nok skifte i været en stund til før våren virekelig er på plass. Ha en fin lørdag!

      Slett
  4. Så flotte de er, ingen tegn til krokusblomstring her ennå. Tror jeg må plante noen inntil husveggen i sør til neste år :) Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ingeborg! Å ha krokus i den varmeste solveggen er lurt, og satser du på en av de tidligste sortene kan de blomstre i februar. Nå skal jeg bare svare på kommentarene og så skal jeg lese om hagen din i Hagetidend! Gleder meg!

      Slett
  5. När jag tittar på dina bilder får jag verkligen vårkänslor. Så vackra foton och så härligt med så många tidiga vårlökar. När jag tittar ut är det sämre med vårkänslorna för här ligger snön än, men snart mars och snart vår här också ...
    Önskar dig en fin ledig vecka!
    Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anna-Karin! Tusen takk, det er virkelig deilig når fargene begynner å komme i vårhagen! Men nå kommer vel våren til de fleste ganske snart!

      Slett
  6. Og jeg som synes at det er litt vårlig her nå! Vi hadde minus 10 i dag tidlig, rundt null nå og strålende sol. Kos deg med vårblomstringen! Og bildene dine var nydelige!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Lisbeth! Vårlyset er det beste på denne tiden, og snart kommer vel blomstringen til deg også!

      Slett
  7. Härliga bilder om det som snart är här. Vi ligger efter Bergen förstås men i mars så är det kanske dags!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker at våren er like om hjørnet de fleste steder nå! Akkurat nå er det nesten snøstorm her, så det varierer veldig!

      Slett
  8. Så herlig og vårlig, ikke til å tro:) Du bor virkelig på et solrikt sted:) Her ligger jeg litt etter, men håper på snarlig eksplosjon:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt at du kaller Bergen et solrikt sted! Det milde været lokker blomstene tidligfram, og når solen først er her blir det fargefest i bedene! Ganske snart eksploderer det av farger over det meste, tenker jeg!

      Slett
  9. Så nydelige bilder! Her ligger vi noen uker etter dere, Krokusene har ikke en gang tittet opp av jorden. Men snart blir det nok vår her også - gleder meg!
    Håper du får en flott ferie!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Nora! Nå håper jeg bare på hagejobbevær i ferien! Det er fantastisk deilig når vårblomstene kommer, spesielt de fargerike krokusene!

      Slett
  10. Oj, så langt det er kommet hos deg! Her er tulipanene såvidt begynt å dukke opp, men torsdag kom det et lag med snø.......
    Katherine Hepburn må jeg se til å skaffe meg, den er så nydelig. Blomstrer krokusene allerede? Så heldig du er!
    Her må vi nok vente en stund til før de viser seg. Men bladene er på vei opp!
    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
  11. Så mye fin krokus du har å vise frem. Er spent på hva som vil dukke opp hos meg om noen måneder. Jeg har satt ned både vårblomstrende Iris, Snøklokker og krokus.

    SvarSlett
  12. Vilka underbara vårtecken du har. Och jag hoppas du får/fick en fin vecka i trädgården. Även om det kommer lite snö så blir det nog inte liggande utan vi kan snart fortsätta njuta.

    Kram, Carina

    SvarSlett