fredag 17. februar 2017

Fantastiske natur!

Ettersom "våren" gjerne begynner allerede i januar i Bergen, er tidlig blomstring i hagen ganske vanlig. Snøklokker og klosterklokker klarer fint en frostperiode selv om de er kommet i blomst, de blir kanskje litt pjuskete og får noen skjønnhetsflekker. men de overlever. I år kom også den første våririsen opp og ville blomstre allerede i begynnelsen av februar, men da frosten kom med minus fem, ville den ikke mer. Hodet hang rett ned på den, og dermed ble jeg en erfaring rikere; dekk til våririsen så den ikke fryser ihjel. De siste dagene har frosten sluppet taket, og i går var det pluss åtte og delvis sol. Da jeg tok runden i hagen med kameraet, fikk jeg den store overraskelsen: den "døde" irisen hadde våknet til live og var på god vei til å springe ut! Gjett om det var en som ble strålende glad! Tenk så heldige vi hagemennesker er som får oppleve slike under som skjer i hagen! 

Nå på morgenkvisten har jeg hygget meg med kaffe i sofaen og besøk på mange hageblogger. Det er ganske fast prosedyre på lørdag- og søndagsmorgener. Det er mange faste poster på programmet hver lørdag, men jeg håper å få tid til et par timer med hagerydding også. Vårryddelisten er lang, og det er bare ti dager igjen før den første vårmåneden står klar! 

Ha en fin lørdag, alle sammen! 

Klem fra Anne-Kristin
Slik så irisen ut forrige helg
Nå strekker den seg mot solen
Iris Histrioides "George"
Samme vinkel, litt annet lys
Hvilken hagelykke




14 kommentarer:

  1. Så søte våriris du har, og det var jo bra at de våknet opp igjen. Her er det strålende vintervær med sol og blå himmel, med 20 cm snø og -10. Noen ganger tror jeg ikke at vi bor i samme land :)
    Ha en god helg, Anne-Kristin!

    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Våriris er absolutt en jeg kommer til å samle flere av! De er så uendelig vakre, synes jeg! Vi får akseptere klimaet der vi bor og nyte det som kommer når det kommer, tenker jeg! Våren kommer nok til deg og snart!

      Slett
  2. Ja det ser forårsagtigt ud hos dig. Godt at blomsterne rejser sig igen efter frosten.
    God helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye som kommer opp i disse tider, en dag med litt sol nå, så blir det full krokusblomstring ser det ut som.

      Slett
  3. Hei Anne-Kristin

    Jamen det er da fantastiskt - som den havarerede Iris bare retter sig op - de tidlige blomster er så robuste, og flotte...
    Godt du eksperimenterer med lyset!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er nok ikke så god til å bruke manuelle innstillinger på kameraet, jeg har alltid litt hastverk. Det får bli noe jeg må bruke tid på å sette meg inn i.

      Slett
  4. Hei. Ja, her er det snø enda. Så ingen ting som blomstrer ute. Det kommer, det kommer. Flotte bilder du tar. God helg til deg.

    SvarSlett
  5. Tusen takk! Det er deilig når våren kommer, det blir vel ikke så lenge til den kommer i din hage også!

    SvarSlett
  6. Härligt med dina bilder av den efterlängtade våren och de första vårtecknen. Här dröjer det ännu men den kommer för det gör den alltid till slut!

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett
  7. Hej!
    Härligt med blommande våriris och fascinerande att den lyckades komma igen efter att ha blivit så frostnupen. Naturen är fantastisk. Väntar på min våriris men det lär nog dröja ett tag till. Klimatet här i Värmland är inte så milt, men snart så .....
    Allt Gott!
    Anna-Karin

    SvarSlett
  8. Våriris er nydelig. Har det for meg at jeg kjøpte noen i fjor, men husker ikke hvor de ble plantet, må finne fram boken og sjekke.
    Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  9. Wow! Så koselig med vårtegn, og utrolig tidlig i år! Interessant observasjon at våririsen igjen strammet seg opp når vårsola varmet igjen :-)
    Ikke mye vår her selv om vi har hatt grønne plener igjen, nå er snøen igjen på plass som den skal på denne tida.
    Kos deg med vårtegnene! God helg!

    SvarSlett
  10. Wow! Så koselig med vårtegn, og utrolig tidlig i år! Interessant observasjon at våririsen igjen strammet seg opp når vårsola varmet igjen :-)
    Ikke mye vår her selv om vi har hatt grønne plener igjen, nå er snøen igjen på plass som den skal på denne tida.
    Kos deg med vårtegnene! God helg!

    SvarSlett
  11. Härliga bilder av vårljus och våriris. De är tydligen tuffare än jag trott. Det är en härlig syn när de slår ut i solskenet en vårvinterdag.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett