mandag 16. januar 2017

Vinter, kulde og snø i hagen

Klosterklokker i ettermiddagssol
Vi er ikke bortskjemt med snørike vintre her i Bergen, som regel kommer den på visitt noen dager innimellom i januar og februar. Denne helgen har vært en slik vintervisitt, med fem cm snø og helt ned i åtte kuldegrader. Sol fra skyfri himmel er alltid kjærkomment, spesielt når en har gått flere uker i regn og vind og nesten ikke hatt ordentlig dagslys. Dessverre var nesten hele helgen booket med ulike arrangementer, så det ble med en liten kamerarunde like før solnedgang i går. Da oppdaget jeg at klosterklokkene allerede har flust av knopper, så selv om det bare er midtveis i januar er det faktisk positive ting på gang i hagen min.

Jeg lar bildene tale for seg!

Ha en fin januaruke!

Hilsen Anne-Kristin
Visne stauder bøyer seg over rododendronen
Astilbe med frossen dråpe
Knoppene på rododendronen er flotte
Dekket av snø i noen dager, men snart kommer mildvær og regn.
Julerosen i krukken liker ikke kulden
Frøkapslene på valmuene er dekorative
I det gule kveldslyset ser de ut som laget av gull
Ikke alle fugler flyr bort
Klosterklokkene er kommet langt
Noen er nesten dekket av snø
Snøkunst på visne stauder
Flere steder i hagen bryter klosterklokkene seg vei
Det kan vel ikke bli for mange bilder av dem
I ettermiddagssol
Vakkert
Som to venninner i kjoler
Og så gikk solen ned i havet. Jeg elsker utsikten fra stuen min.
















10 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin

    Sikken langt dine klosterklokker er kommet!
    Godt i også fik lidt vinter, nu skal det jo blive varmere, så vi skulle også få plusgrader de næste 14 dage nu...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker den lille snøen forsvinner i morgen, og regnværsbilder er ikke det samme å dele. Ha en fin kveld du også!

      Slett
  2. Oj, så långt snöklockorna har kommit, härliga bilder! Här är det bara kallt och fruset även om dagarna blir några minuter längre för var dag som går.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lyset hjelper alltid godt, i dag er det 58 minutter lysere her, så nå begynner det å merkes litt.

      Slett
  3. Det ser jo ut som vår hos deg til tross for snøen!
    Deilig at det går mot vår om noen måneder(her).

    Ha en fin ny uke!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er litt tidlig med vår, synes det er deilig med vinter, så jeg håper vi kan få i hvert fall noen uker med stabilt vintervær. Ha en fin uke du også, Marit!klem

      Slett
  4. Wow, så langt de er kommet hos deg, her var det så vidt jeg kunne skimte noe hvitt i noe grønt for noen dager siden, får ta meg en ny runde neste gang det er oppholdsvær. :)

    SvarSlett
  5. Här är det också snö och kallt, men det varar säkert inte så länge här heller. Här har lökväxterna inte ens kommit över backen. Ha det gott/Monne

    SvarSlett
  6. Dejligt med lidt sne og høj klar himmel med sol, det pynter i haven.
    Dine vintergækker er længere end mine, det er flot.
    Klem

    SvarSlett
  7. Vakkert syn! Vi har jo nesten Vestlandsforhold her i vanligvis snørike Asker. Bortsett fra 0 og nix klosterklokkespirer.

    SvarSlett