fredag 20. januar 2017

Jeg lengter



Snøklokkeknoppene står tett i tett, 
Det er ikke bare vi hagebloggere som venter på lysere morgener og ettermiddager på denne tiden av året. Om det er sol en dag, er de fleste av oss på jobb og har liten mulighet til å nyte den. Og når været er dårlig er det bortimot mørkt når vi kommer hjem på ettermiddagen. Det kan være deilig med vinter, i hvertfall hvis en har snø og skiføre, men her i Bergen er det ikke hvert år vi får nyte skikkelige vinterdager. Denne uken har vi igjen hatt mildvær og store nedbørsmengder, selv om det var skikkelig vinter forrige helg. Og uten snø er det bare mørkt og tungt, så det jeg lengter aller mest til er lyset!

Nå er det like før...

Fra vintersolverv og framover teller jeg hvert eneste minutt lengre dag, de første dagene er det bare ett minutt og knapt det i hver ende, men etter hvert blir det både to og tre minutter lysere hver dag, og plutselig legger du merke til at det ikke er helt mørkt når middagen er spist. Og det fine er at også blomstene ser ut til å merke at lyset er på vei tilbake. I dag da jeg kom hjem fra jobb oppdaget jeg at en snøklokke ved foten av Heidelbergrosen hadde begynt å bøye hodet sitt. Så da måtte jeg selvfølgelig sjekke ved foten av prydkirsebærtreet, der den største snøklokkesamlingen min er. Og der sto det tett i tett med hvite snøklokkeknopper mellom de blågrønne bladene. Også der hadde en begynt å bøye litt på sitt hvite hode, så om ikke lenge kan jeg plukke inn søte små snøklokkebuketter! Det er bare like fantastisk hvert år; med lyset kommer blomstene, først snøklokker og klosterklokker, så alle de andre. Så nå lengter jeg faktisk bare til i morgen, for da blir det hagejobbing på meg!

Vil du vite hva andre lengter etter kan du besøke ukens fredagstema hos Helena med bloggen Bland rosor och bladlöss

Ha en fin fredagskveld!


Klem fra Anne-Kristin

Tenk at noe så lite kan gi så stor glede!

Blomsten bøyer snart hodet
Litt uklart, men viktig dokumentasjon
Dette var den første jeg oppdaget
Mye å se fram til








15 kommentarer:

  1. Ja, dagen har blitt mye lenger allerede, og jeg følger også med hver dag på hvor mye lenger solen er oppe. Koselig å se vårtegn hos deg!

    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag er det skikkelig vårlig, jeg har allerede vært en runde i hagen i bare inneklær! Klosterklokkene er nå helt sprunget ut, men er en del skjemt av frost- og snøskader. Ha en fin lørdag, Marit!

      Slett
  2. Ja, lyset gir energi og glede. Nydelge vårtegn hos deg!

    SvarSlett
  3. Hei. En kan godt merke at dagen har blitt lengre. Fine vårtegn hos deg. Ønsker deg en god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag er det aldeles vårlig ute, så jeg må visst ut en runde og rydde bort litt vissent fra bedene!

      Slett
  4. Lite ljusare har det ju blivit men det är fortfarande för mörkt tycker jag. Men snart så :) Ha det gott/Monne

    SvarSlett
    Svar
    1. Lyset merkes nok best på finværsdager, og dem har vi ikke hatt mange av hittil i år. I dag er det lettskyet og mildt, så jeg tror det blir en flott dsg!

      Slett
  5. Det märks att dagarna blir ljusare och längre, och det är härligt. Det var tidigt med snödroppar, men vad härligt.
    Ha det skönt i trädgården /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan ikke huske at de har vært så tidlig før, men har dessverre ikke skrevet ned når de har blomstret hvert år. Med ne årene jeg har skrevet er det helst i februar.

      Slett
  6. Snøklokker er absolutt noe å lengte etter. I Stavanger er de også på vei opp.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Stavanger pleier vel ofte være før Bergen, men det er sikkert lokale forskjeller.

      Slett
  7. Håller med om att längta efter ljuset och när man jobbar blir det inget kvar av det när man kommer hem. Men fantastiskt med dina Snøklokke visar sig . Mina har också precis kommit upp.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant, men nå er det ikke lenge før det fremdeles er lyst etter arbeidstid.

      Slett
  8. Ja visst betyder ljuset otroligt mycket! Även om det är kallt ute får man vårkänslor av att det ljusnar!

    http://vardagsnjutning.blogspot.se/2017/01/jag-langtar.html

    SvarSlett