søndag 26. april 2015

Siste søndag i april

Det nærmer seg mai måned, og nå er det like før hagen tar helt av med blomstringen. Flere av frukttrærne har bristeferdige knopper, og pinseliljene er snart i full blomst. I går viste jeg at de første tulipanene har åpnet seg, og i dag så jeg mange flere blomster som akkurat har begynt, eller er like før blomstring. Jeg blir så utrolig glad av å gå rundt og oppdage alle disse skattene! Været i Bergen er noe bedre enn i går, det veksler mellom sol og regn. Temperaturen er en del grader høyere, men istedenfor kulden har det kommet sterk vind. Jeg har måttet prioritere kakebaking i dag, for jeg fyller femti år om tre dager, og til helgen blir det stor fest i huset. Så selv om jeg aller helst ville ha hatt deilige høye temperaturer og perfekt hagevær, så er det kanskje greit for meg at det er litt surt å være ute.

Klosterklokke - Leucojum Gravetye Giant
Klosterklokke og sommerfugl

Jeg har en del matplanter som kommer igjen år etter år. Rabarbraen er allerede kommet langt, kanskje jeg lager en rabarbrapai også før festen min.
Ramsløken har jeg allerede brukt av, det har blitt ramsløksmør som skal brukes på koldtbordet til helgen. Luftløken fikk jeg av en nabo, og den kommer igjen og igjen. Likeså ruccolasalaten, den kommer både fra gamle røtter og som nye frøplanter. Den kan anbefales!


Rabarbraen sto i hagen da vi flyttet inn.


Ramsløk er fin å bruke - både blad og blomster
Asparges på gang
Den mest spennende planten jeg har i hagen synes jeg er aspargesen. I mange år hadde var min eneste kjennskap til asparges den bleke gule som man får på boks. På en reise til Wien for mange år siden, fikk jeg servert grønn asparges på en restaurant. Senere, i hagen til mine foreldre, fikk jeg på våren se mange grønne skudd opp fra jorden mellom to bed i hagen. Det så helt ut som asparges, men jeg torde ikke ta sjansen på å smake på dem før året etter. Da hadde jeg kontrollert at de slørete grenene som vokste opp virkelig var asparges. Bestefar må ha plantet dem der da han levde. Jeg tok med meg litt av roten hjem, og den vokser greit, selv om den ikke har gitt store avlinger ennå. I går var jeg ute og strødde litt økologisk gjødsel på den, så får jeg se om det hjelper.






Luftløken er flerårig. Den lysere grønne er hvitløk som jeg satte fedd av i høst.
Ruccolaskudd på en gammel plante.
Pæretrærne kommer snart i blomst
Akeleiene blomstrer også snart.
Bispeluen synes jeg det er vanskelig å ta bilde av. Også denne er fra bestefarhagen

 
 
 Ha en fin søndagskveld, alle sammen!

Klem fra Anne-Kristin


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar