lørdag 6. juni 2020

Sommervarme og sommerregn

Tulipa "Groenland" er blant de siste tulipanene i år.
Forrige helg kom sommeren for fullt, med årets første sjøbad, grilling på ny gassgrill og selvfølgelig gode stunder i hagen. Hittil i år har det vært fantastisk blomstring hos meg, spesielt i fjellhagen har blomstene vært store og mer blomsterrike enn noen gang. Tulipanene, primulaene, auriklene og rhododendronene på vei ut etter å ha gledet oss i noen uker. Nå er etasjeprimula, geum, spaniablåstjerne, allium og akeleier i full blomst, mens iris og peoner står med store knopper. Noen av rosebuskene har også så smått begynt å sprekke opp i knoppene, så det skal ikke mangle på blomstring framover.
Allium "Purple Sensation"
Geum og ramsløkblomster i et "glemt hjørne" av hagen
Den største endringen jeg har gjort de siste par årene når det gjelder hage, er at jeg har begynt å gjødsle mer. Før hendte det at jeg kjøpte litt gjødsel og spredte ut ganske tilfeldig, og som regel hadde jeg på et lag hjemmelaget kaldkompost i bedene og noe varmkompost på rosene. I fjor begynte jeg med bokashikompostering, og selv om musene liker å grave seg ganger ned til bokashilaget i potter og pallekarmer, har det gitt store utslag på planteveksten der bokashien er brukt. Aspargesplantene mine fikk et lag tang høsten 2018, og i fjor høst fikk de et godt tilskudd med bokashi. Størrelsen og mengden asparges er mangedoblet i fohold til årene før, så dette skal jeg fotsette med. I fjor begynte jeg også å gjødsle med "gullvann", ca en dl frisk urin i en liter vann er svært god og helt gratis gjødsel. Gullvann bruker jeg både på blomster og plen, og så lenge det ikke er svært tørt gir det heller ingen ubehagelig lukt i hagen. Det er selvfølgelig mye kjekkere med blomster som vokser godt og gir mange blomster, så jeg er definitivt glad for at jeg har blitt en "gjødsler".
Etsajeprimula, akeleier og spaniablåstjerne i fjellhagen
De siste par dagene har det kommet en del regnbyger, og det var bra, for nå begynte det å bli tørt i bedene. Det halve oljefatet jeg har som vanningsreservoar til drivhuset ble tomt, så nå må jeg snart begynne å hente vann utenifra. Selv om det er godt med vann i brønnen vår synes jeg det er best  være føre var, så et par vanndunker som kan fylles opp hos foreldrene mine eller på bensinstasjonen, er greit å ha i bilen. Det er meldt en del regn hele helgen, men i dag har det ikke kommet så mye. Likevel er det nok til at plenen ikke tørker opp, så det er greit å få unna litt oppgaver innendørs.

Gult, rosa, blått og lilla, uendelig vakkert synes i hvertfall jeg. 

Bildene i dag er for det meste tatt i dag, men det er også noen som ble tatt litt tidligere i uken. Jeg synes det er så fint med mange farger sammen i bedene, så trenden med bare en farge i samme bed kommer ikke til å følges hos meg. I lyktebedet har jeg tenk å holde meg til farger i rosa, lilla og blått i tillegg til hvitt, ellers gleder jeg meg over hele regnbuens fargeskala.

Ha en fin lørdag, alle sammen

Klem fra Anne-Kristin


Jeg liker spaniablåstjerne, selv om de sprer seg litt over alt.

Mange år siden jeg satte løker av denne i jorden, og den var lenge borte før
 den begynte å blomstre igjen for noen år siden.

Gjødslingen har gjort plantene mer frodige i fjellhagen.

Flere vårfloks har blitt store og fine i år.
Tror dette er Phlox subulata "Zwergenteppich"
Primula japonica "Postford White"
Noe er på hell, noe er i full blomst og noe kommer etter hvert.
Hyacinthoides hispanica
Hyacinthoides hispanica
Phlox subulata "Emerald Cushion Blue"
Alle de teppedannende plantene ser ut til å trives svært godt nå.

Skyggesildre - florlette blomster på lange, tynne stengler.
Allium
snart er tulipanblomstringen over for i år.
Fint å ha tulipaner på nordsiden av huset, de kommer sent men godt.
Ballblom - Trollius europaeus
Denne fikk jeg da min far delte sin i fjor.
Allium - "Gladiator"
Geum med regndråper
Og til slutt hvit syrin i blomst.
Nå skal jeg ut å plukke en fin bukett som kan spre deilig duft i stuen.


























4 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin!
    Så mye fint som blomstrer hos deg nå! Flotte tulipaner, og den 'Groenland' er så flotte med de spesielle fargene.
    God helg!
    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit, det er en vidunderlig tid, det er bare til å nyte det. Jeg håper flere av løkene som bare kommer med ett blad vil bli store nok til å blomstre. Erfaringen min er at når de først blir kraftige nok kommer blomstringen trofast igjen.

      Slett
  2. Hej Anne-Kristin!
    Det blommar så fint hos dig. Den spanska hyacinten är jag förtjust i, de ser ut att trivas bra hos dig. Riktigt vackra tulpaner, de har blommat klart hos mig.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
  3. Så många vackra blommor du har! Underbart!
    Småregn här i Wales idag, behövs det också.
    Ha det godt!

    SvarSlett