lørdag 25. mai 2019

Mye regn og en flott overraskelse

Etter en svært tørr og varm vår var det gått tomt i vannreservene til vanning i drivhuset, og vi hadde begynt å ta med vannkanner for fylling når vi dro ut med bilen. Vi har fått erfare de negative sidene ved å ha brønnvann, og vannsparing har vi blitt ganske gode på. I løpet av tre fire dager, hovedsaklig onsdag og torsdag, kom det ca 75 mm regn her hos oss. Noe målestasjon har vi ikke, men vanndybden i krukker og kar er lett å se. Med en linjal var det greit å måle, så etter å ha trukket fra for delen uten målestreker var resultatet 75 mm. Da er vannkrisen over for denne gang, dette ble nok til at brønnen får godt tilsig.

ca 75 mm vann på to døgn
Det har begynt å fylles godt opp i drivhuset nå, og de siste chili- og paprikaplantene skulle få større potte i dag. Både chili og paprika ble sådd i nyttårshelgen, så det har allerede kommet flotte frukter. Sitronchilien, "Hot Lemon" ser ut til å være moden, hvis ikke den skal bli kraftigere gul. Jeg har uansett tid til å vente noen uker til. Agurkene var jeg sen med i år, og heller ikke tomatene var tidlig i jorden. Men nå har sistnevnte fått blomster, så da ser jeg vel små tomater også snart.

I reddikkassen har andre såing av reddiker kommet godt i gang. I bunnen av kassen la jeg en del matavfall, sannsynligvis også noen tomatrester, for det har kommet opp en del tomatspirer fra jorden. Ettersom jeg ikke hadde flere enn fem tomatplanter i år, satte jeg den ene spiren i en større potte for tomatddriving. Det blir morsomt å se hva slags tomater det kommer på den etter hvert. Salaten stortrives i drivhuset, jeg er stadig ute og plukker blad til maten, og det kommer hele tiden nye.

Chili "Hot Lemon"
I hagen har det kraftige regnet slått kronbladene av de fleste tulipanene, disse var på slutten av blomstringstiden og klarte nok ikke å stå imot. Nå er det tid for mer sommerlig blomster som iris, allium og peoner. Flere stauder har også kommet i blomst, så det gjelder å følge godt med for ikke å gå glipp av noe i hagen.

Ser du de små irisspirene? Jeg måtte sette potten på skrå
for å få fram spirene best mulig.
Apropos iris, så skulle jeg vise en liten overraskelse jeg fikk i dag. I vinter fikk jeg tilsendt noen frø fra Karsten med bloggen Grønne nedslag blant annet var det frø av Iris "Okagami" . Frøene ble sådd, men ingen ting hendte. Så satte jeg dem i kjøleskap i en måneds tid, men fremdeles skjedde det ingenting. De ble satt varmt på baderomsgulvet, de ble holdt tørre og de fikk mye vann, men ingenting virket, frøene så like tørre ut. For en måneds tid satte jeg dem ut i drivhuset, og overraskelsen i dag var selvfølgelig at det var kommet et par små grønne spirer i pottene. Hvilken lykke på en lørdags ettermiddag!

Nå skal jeg feire med kaffe og iskake.

Ha en fin lørdag, alle sammen.

Klem fra Anne-Kristin

Langt i fra fullt i vanningsbaljene, men en god begynnelse
Med sitronsmak kan det passe til aioli når det er sjømat på bordet


Paprikaen vokser fint. 
Vanlig chili
Little Gem salat vokser og trives i drivhuset.
Ramsløk vokser det mye av i hagen
Paeonia Officinalis "Rosea Plena"
Den bakerste har eldest og blekner i slutten av blomstringen

Litt skarpt blitzlys på denne.
Første iris i blomst, navn ukjent
Blitzlyset gjør fargen lysere og mer rødlig enn den egentlig er.

Allium Aflatunense
Ha en fin lørdagskveld
















16 kommentarer:

  1. Hej Anne-Kristin
    Herligt med masser af regn og tønden fyldt op. Tillykke med den spirede iris, det var godt.
    Klem Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth, ja nå føles det bra. Jeg gleder meg til å se irisen i blomst, selv om det nok tar tid.

      Slett
  2. Hej!

    Men så roligt att Karstens frö grodde, det är alltid något speciellt med växter eller frön man får av trädgårdsvänner.
    Vattenbrist är jag väl bekant med, vi har egen brunn och fått lära oss att ransonera men nu har vi liksom du fått regn, inte lika mycket men det är genomfuktigt i jorden, känns som en gudagåva dessa tider.

    Ha det så gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla, jeg er så enig, de planter man driver fram fra frø man har fått er helt spesielle. Nå håper jeg sommervarmen kommer tilbake så hagen kan nytes på beste måte.

      Slett
  3. Hei Anne-Kristin
    Morsomt at dine frø har spirt. Det har ikke mine enda jeg har hatt de både i kjøleskap og ute ;)
    Flotte iris og peoner!
    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit, det er virkelig morsomt når det spirer etter så lang tid. Får håpe dine også spirer etter hvert. Tusen takk. :-)

      Slett
  4. Härligt att ni fick regn till slut :) Och vilken vacker blomning du bjuder på. Grattis till groningen - visst är det en speciell känsla när frön gror.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina, ja, det er betryggende at det kommer så mye regn når det har vært så tørt. Nå kommerjeg nok til å se på spirene hver eneset dag framover, det så ut som om det var flere på gang. Utrollig at frøene spirer samtidig når de har lagt i jorden 25. januar.

      Slett
  5. Hei Anne Kristin.
    Godt at dere fikk regn. Her har vi også fått i bøtter og spann.
    Flotte bilder som alltid hos deg.
    En god følelse når du venter på noe som skal spire kommer.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Hanne-Lise! Det er nok store lokale forskjeller, bakpå avisen sto det at Bergen hadde fått rundt 25 mm på den tiden jeg fikk 75... Med frø gjelder det visst å være tålmodig og ikke gi opp.

      Slett
  6. Godt at vandkrisen kan afblæses. Pæonblomster er simpelthen lækre.

    SvarSlett
    Svar
    1. God morgen, Marie. Ja, det er en lettelse! Peoner er kanskje de vakreste blomstene jeg kjenner...

      Slett
  7. Det ser ud som om du har al mulig grund til at være lykkelig i haven. Tillykke med den megen regn, som kom lige i rette tid! Alting ser så flot ud!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla, ja nå er det lett å være lykkelig. Nå ser det ut til å bli en kjølig uke med nedbør innimellom, men så håper jeg sommeren kommer med varme. Ha en fin søndagskveld.

      Slett
  8. Hej Anne-Kristin!
    Det växer fint hos dig, min paprika och chili har inte kommit så långt ännu, men det blir nog bra. Har också pionen Rosea Plena, den är alltid först ut av alla att blomma, och kommer bara med en blomma. Så fascinerande när den byter färg.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika, ja i år var de ekstra tidlige. Så måtte tomater og agurk vente, for jeg har ikke plass til for mange store planter i vinduskarmene. Nå håper jeg på litt varmere vær så det blir vekste på småplantene også.

      Slett