fredag 19. april 2019

Lykke i hagen

Først av alt vil jeg takke for mange fine tilbakemeldinger på mitt forrige innlegg, det er kjekt å ha mange hyggelige følgere på bloggen. For meg gir det inspirasjon å skrive om hagen min og dele bilder, og akkurat nå er det faktisk veldig fint rundt huset mitt. Bildene jeg deler i dag er for det meste tatt i går, selv om jeg tok noen få rett utenfor terrassedøren i dag tidlig.

Reddikene i drivhuset kan snart høstes
Påsken i år er fantastisk her i Bergen, og jeg forstår at finværet ligger over store deler av skandinavia. Det betyr at jeg allerede nå begynner å tenke vannsparing, i fjor ble det mye vannbæring fra andre steder. I drivhuset nærmer de første reddikene seg spisestørrelse, og salaten "Gem" trives og blir større for hver dag. Jeg har satt ut noen små planter av cosmos og kjempeverbena i et minidrivhus inni drivhuset, det begynner å bli for liten plass i vinduskarmene når plantene vokser seg til. Aspargesen har fått noen store flotte skudd, det er mulig vi tar noen til middagen i dag.

Nye spirer på Solknapp i potte
I fjor fikk jeg en flott sommerblomst til bursdagen min, en Solknapp, som jeg plantet i en krukke. Den vokste seg stor og flott utover sommeren og blomstret i ett sett. Da høsten kom satte jeg hele planten i drivhuset for å se om den kunne overleve. Dette var etter at jeg leste om at mange av sommerblomstene dør av for mye vann så de råtner, ikke av kulden. Jeg forsøkte å vanne den visne planten tidlig på våren, men den var helt vissen, så i går tenkte jeg å tømme krukken for å plante nytt. Men da jeg tok bort de visne planterestene kom det fram noen små lysegrønne skudd. Planten hadde overlevd vinteren og har nå fått en fin plass på altanen. For å beskytte den har jeg satt en gjennomsiktig plastboks over som et slags drivhus. Så får jeg se hvor lang tid det tar før den kommer i blomst.
I det lune bedet i husveggen blomstrer det alltid tidlig

Ved inngangen mon har jeg plantet ut den første pelargoniaen min. Den står ganske lunt under tak ved siden av en levegg, så det har gått fint. Ellers har flere av ministemorsblomstene jeg satte ut i bedene fått blomster, så det går rette veien.

Nå har flere av tulipanene sprunget ut, og mange har store knopper. Jeg er så glad for at jeg tok sjansen på å sette flere løker til tross for hjortefaren. Jeg har selvfølgelig ikke valgt de dyre sortene, noen pakker fant jeg på restesalg til 20 kr pakken. Nå ser jeg hvor fint det blir, de tar naturlig over etter påskeliljene og fyller et lite tomrom før de senere staudene kommer i gang.
Kirsebærblomstringen er i gang.

Overskriften min i dag er "Lykke i hagen", når det er som nå kjenner jeg at det bobler over av lykkehormoner i kroppen. Jeg kan sitte med kaffekoppen i solen og lytte til fuglekvitteret, høre en humle summe i en blomst, se en sitronsommerfugl fly forbi og bare nyte livet. Joda, i dag kunne jeg gjerne ta imot gjester i hagen.

Ha en vidunderlig påske videre!

Klem fra Anne-Kristin



En ukjent rødlilla tulipan
Pinseliljene har kommet i blomst, de er få i år
Flotte skudd på aspargesen. Denne er opprinnelig fra bestefarshagen.
Bestefar døde for rundt førti år siden, hvor mange år tidligere han plantet
disse vet jeg ikke, men den kan vel sikkert være nærmere femti år.



Denne ble kjøpt i potte for to eller tre år siden
og har vokst seg større. Tenker å dele den etter blomstring.
Gullkorgen er en virkelig gledesspreder. Passer også fint i vase
Doronicum, ukjent hvilken sort.
Akeleiene forbereder seg på blomstring.
Har erfart at disse fylte narcissene lett knekker i stilken
Kubjelle, Pulsatilla "Rote glocke"
En sommerfugl har lettet

Samme bilde, ulikt lys
Vakkert
Jeg er så glad for at jeg satte flere påskeliljeløk.


Kuleprimula, påskelilje og tulipaner i fjellhagen.




















16 kommentarer:

  1. Så mange flotte vårblomster du har nå, Anne-Kristin! Hos deg er vårblomstringen kommet godt i gang. Nydelige tulipaner og påskeliljer!

    Ha en fin påskehelg!
    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit, ja nå er det riktig fint i hagen min. Noen dager med sol, så er det mye som springer ut. Bare det ikke begynner med tørke allerede nå, selv om det virkelig er nydelig med en solpåske. Klem fra Anne-Kristin

      Slett
  2. Ja man bliver helt salig, når man ser alle de skønne forårsblomster igen, når solen skinner og det grønnes derude, så er vi havefolk glade, desværre er vi alle bekymrede for tørken, vi erindrer tydeligt sidste års vanding og ikke minds varme.
    Klem
    Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth, vi får prøve å la være å tenke for mye på tørkeproblemer som kan komme. Etter en hel marsmåned nesten uten oppholdsvær vil jeg bare nyte finværet, i hvert fsll til påsken er over. Ha en fortsatt fin påske. Klem Anne-Kristin

      Slett
  3. Du beskriver så fint den känslan man får när solen skiner och allt som finns där i jorden börjar titta upp, visst är det lyckokänslor!
    Glad fortsättning på påsken!

    SvarSlett
  4. Hei Gunilla, takk for det. Ønsker deg også en fin påske videre.

    SvarSlett
  5. Hej Anne-Kristin!
    Visst är det lycka att se allt fint komma upp och blomma så fint. Vädret är helt fantastiskt, du har mycket fint att njuta av.
    Ha en riktigt fin Påskhelg!
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika, når været er som nå tror jeg de fleste hager viser seg fra sin beste side.

      Slett
  6. Hei Anne-Kristin! Ja jammen har vi vært heldig med påskeværet her i Vest :-)) Nå kunne jeg i grunnen tenke meg en skikkelig regnbyge, for nå er det ganske tørt her hos meg. Fortsatt fin påske til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei fru Ranten, ja det merkes godt at det er tørti de øvre jordlagene, men deilig at blomstene vises uten de vanlige regnværsødeleggelsene. God påske igjen til deg.

      Slett
  7. Hei Anne-Kristin.
    Deilig å kunne nyte vårblomstringen! Flotte bilder.
    Her er vi godt igang med vanning, og det ser ikke ut til å bli noe regn med det første...
    Ha en fortsatt fin påske/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin, takk for det. Jeg begynner å bli litt bekymret for tørke, i fjor var brønnen tom en god periode og det ble ganske tungvindt. Men blomstringen er jo fantastisk, ingen regnværsflekker noen sted på blomstene.

      Slett
  8. Härligt med så mycket fin vårblomstring!

    Ha en fortsatt fin Påsk! Carina

    Ps. har försökt kommentera 2 ggr med mitt namn och webadress men kommentaren bara raderas...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina, tusen takk. Jeg har ikke hørt om at kommentarer blir slettet, kan det ha noe med at google+ er borte, kanskje? Før kommenterte jeg alltid med eget navn, men nå kommer kommentarene under bloggnavnet. Takk for at du ikke ga opp. 😊 ha en fin sistepåskedag.

      Slett
  9. Hei Anne Kristin.
    Deilig å bare kan sitte og nyte vårblomstringen. Vi er heldige som har en hage.
    Flotte bilder. Nå trenger vi litt regn. Er veldig tørt.
    Fortsatt god påske.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise, takk for det. Fantastisk med hage på sånne dager, da er det bare å nyyyte!

      Slett