lørdag 23. februar 2019

Vinterferie og skikkelig hagejobbevær

Den kommende uken har jeg vinterferie, og den skal i hovedsak brukes til ulike hagesysler. Litt trening, løping og fjellturer blir nok lagt inn, men hvis jeg er heldig kan jeg bruke litt tid i hagen hver dag. Det ble noen timer ute i dag, og det første på listen var å tømme varmkomposten. Jeg ble litt skuffet da jeg åpnet bingen, for komposten var ikke så godt omdannet som jeg hadde håpet på. Det var store mengder meitemark kravlende rundt, både på veggene i bingen og i selve komposten. Jeg fant ut at jeg ble nødt til å tømme bingen, selv om en god del nok må tilbakeføres til bingen. Jeg tror hovedgrunnen er at jeg har brukt for lite strø mellom lagene i fjor. Komposten var nokså fuktig, så det var vanskelig å sikte den, så jeg satte den til lufting og tørking, så får jeg sikte den senere i uken, tenker jeg. Det var uansett fint å gjøre bingen klar for en ny sesong, og det første kjøkkenavfallet har allerede blitt tilført.

Alle de små, skjøre løkblomstene som kommer opp i bedene og plenen, fortjener å ha det ryddig rundt seg, så det ble en del opprydning i bedene. Kirsebærstuen og plenen ved ble raket, og hostarekken ble også rensket opp for visne planterester. Solen kom delvis fram, så krokusene så vidt åpnet seg litt. Da var det bare å finne fram kameraet og forevige vidunderne.

Crocus "Prins Claus"
Det er mye tungt arbeid som skal gjøres på denne tiden, å stå i timevis med raking av vissent gress og mose, eller graving og sikting av kompost er tungt for rygg og skuldre. Derfor tar jeg litt om gangen og prøver å variere hvilke muskler jeg bruker gjennom dagen. Nå kjenner jeg både korsryggen og skuldrene verke litt, men når jeg ser ut vinduet og ser hvor fin plenen har blitt, gjør det ikke så mye med litt vondter. Temperaturen i dag lå på 10-11 grader, så det var helt greit å være ute. Med slike temperaturer og kanskje noe solskinn, så kommer jeg nok snart tilbake med flere bilder av krokus og andre tidlige vårblomster.

Ha en fin lørdagskveld.

Klem fra Anne-K









Snøklokker under hekken langs innkjørselen



Flere av narcissene har knopper

Det var mye planterester som ikke var omdannet i komposten

Meitemark var det i hvert fall nok av
Opprydding i bedet i utkanten av kirsebærstuen
Om et par måneder står bedet fullt av blomster
Dagliljer og tulipaner er på vei opp i kirsebærstuen
Knoppene vokser fint på julerosen
De har kommet mange frøplanter, kanskje jeg snart har noen å bytte.

Helleborus "Lucky Black"

















ristin

13 kommentarer:

  1. God ferie både i haven og på fjeldet.

    SvarSlett
  2. Du har mange lækre blomster allerede, det ser godt ud.
    God ferie.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth, takk for det. Jeg tenker nå at jeg burde ha mange flere krokus i hagen, jeg har damange bed uten en eneste.

      Slett
  3. Hej Anne-Kristin!
    Härligt att komma ut i trädgården redan, här går det inte att göra så mycket ännu. Vackra blommor. Ha en riktigt skön semester.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er deilig å komme seg ut og begynne. Selv om det er snø ute er i hvert fall lyset kommet, så en kan så frø og lage planter innendørs.

      Slett
  4. Så deilig å ha tid til å være i hagen, skal prøve litt jeg også, fikk startet litt i dag, men det blir ikke noe vinterferie. Håper på fint vær. Håper du får en fin ferie, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg. Får du brukt litt tid i hagen er det vel bra, det blir mange støle muskler når man går for hardt ut, jeg kjenner godt på det i dag. Det blir deilig med en uke fri.

      Slett
  5. Hei Anne-Kristin

    det ser godt ud - den 'hvide' crocus med lilla indre - er da bare lækker!

    Ha en dejlig søndag og ferie

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten, takk for det. Jeg tror det er Crocus vanguard, ja de er nydelige. Tok med meg en for mange år siden fra bestefarshagen, og nå har den etablert seg godt her. Den passer også godt sammen med snøklokkene, synes jeg.

      Slett
  6. Låter som en härlig vecka som ligger framför dig med en mix av massa skön uteaktivitet. Du har haft varmare hos dig men idag hoppas jag kunna göra en fulldag i trädgården. Och vilka fina vårbilder du bjuder på :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  7. Hei Anne Kristin.
    Deilig å kan komme seg ut i hagen. Snøen er borte her også så da begynner jeg også ute. Flotte bilder.
    God ferie.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  8. Så fint med krokus og juleroser allerede :)
    God ferie!

    SvarSlett