lørdag 19. januar 2019

Rekordtidlig blomstring

Klosterklokke i snø
Vinterlig i hagen i dag
Det hender ikke så sjelden at klosterklokkene er godt på vei opp i romjulen, men i år var også snøklokkene på vei opp i desember. Og allerede 8. januar fant jeg snøklokker som hadde bøyet hodet sitt i det ene bedet. Det tidligste jeg har opplevd må være i slutten av januar, så det vil si en rekord på bortimot tre uker, vil jeg tro. Også klosterklokkene har kommet godt opp nå, og de første har så smått begynt å bøye nakken så blosmten kan springe ut. Det har vært vått og mildt de første ukene av året, men de siste par dagene har det kommet kulde og rundt fire, fem cm snø hos meg. Da jeg skulle ta bilder i dag var det bare en av klosterklokkene som tittet opp over snøen. Fire snøklokker i klynge står fint, dessverre ble bildene litt uskarpe, så jeg deler heller noen fra tidligere i uken.

De første frøene er kommet i jorden, og chili, som jeg sådde først, har spirt fint. Nå har jeg hentet fram vekstlys og satt i kjøkkenvinduet, så etter hvert som det kommer skikkelige blad på plantene skal de pottes om i små potter. Ellers er paprika, sitronchili, kjempeverbena og stjerneskjerm sådd, så jeg håper på små spirer der også etter hvert.

Jeg synes egentlig vinteren går fort, vi er allerede over halvveis i de tre vintermånedene. Alle drømmene om hvilken sommer det kommer til å bli gir lysten til å lese blogger stor. Selv om jeg ikke kan skaffe meg alt jeg har lyst på i hagen, er det kjekt å kunne drømme seg bort i andres hager. Jeg håper jeg skal kunne bidra med inspirasjon til andre også, det er jo litt av grunnen til å blogge.

Med denne statusrapporten fra Bergen ønsker jeg dere alle en fin helg.

Klem fra Anne-Kristin


Knoppene på rhododendronen er mange i år
Snøklokkene 8. januar
Et lite streif av ettermiddagssol tidligere i uken

Det blir mange klosterklokker etter hvert.
De første spirene i år bringer bud om vår om ikke så lange.








18 kommentarer:

  1. Så fint de står de små snøklokker, det er tidligt hos jer. Mine er først ved at komme frem nu. Hos os hedder klosterklokker Dorothealiljer :) mine er også på vej op.
    Knus fra Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth. Jeg synes Dorothealilje er så vakkert navn. Når man leser hageblogger fra andre land får man også god kunnskap til hvs blomstene kalles der. Jeg synes vintergækker er så morsomt, og spesielt at det er ulik blomst i Sverige og Danmark. Ha en fin søndag.

      Slett
  2. Blir like overrasket hver gang jeg ser de tidlige vårtegnene på Vestlandet mens det er full vinter ennå i lange tider her øst....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villrose. Jeg skulle ofte ønske meg skikkelig vinter på denne tiden, men det er deilig å slippe unna når det nærmer seg mars.

      Slett
  3. Hei Anne-Kristin

    Det er kommet langt hos dig - her er dorotealiljerne kun lige kommet op,
    Her er der også frost, vi får se hvor længe det varer!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten. Jeg er mest bekymret for de krokusene som allerede viser tegn til knopper. De er ikke like hardføre, så jeg håper det bremser opp litt noen uker. Ha en fin søndag.

      Slett
  4. Så härligt med både snödroppar och snöklockor :) Vi pratade om rhododendronblomningen när vi sågs i rhododendronsällskapet idag. Den ser ut att bli helt magnifik.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina. Jeg har ikke kontrollert alle rododendronene mine (jeg har ikke så mange) så jeg vet ikke hvordan det er med resten. Kanskje jeg tar en runde i dag. Ha en fin søndag.

      Slett
  5. Hei.
    Det er tidlig hos deg. Enda en stund før de blomstrer her.
    Her har vi frost men ikke snø.
    Fortsatt god helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  6. Hei Hanne-Lise. Frost uten snø er litt skummelt, jeg får håpe dere får et snødekke snart. Det var deilig med litt snø nå, det blir så mye lysere ute, og det trengs på denne tiden.

    SvarSlett
  7. Ser at Snøklokkene har kommet lenger enn hos oss på sørvestlandet.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  8. Ja, ca tre uger tidligere end de plejer, det gætter jeg også på.

    SvarSlett
  9. Der er også tidlig blomstring her hos os i Nordjylland. Den første vintergæk var fremme lige omkring nytår, det er aldrig sket før her. Sjovt at Dorothealiljerne er først fremme hos dig, her er de senere end vintergækkerne og først lige ved at stikke snuden frem nu.
    Det er så fint at læse på andre blogge, der er altid inspiration at hente.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett
  10. Hej Anne-Kristin!
    Så härligt att se dina snöklockor och frösådder på gång. Har inte startat ännu, men snart skall det bli av. Vi har lite snö och idag är det -11 grader, men det svänger fort. Milt och kallt om vartannat.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
  11. De kikker fram her også, men både klosterklokker og snøklokker har kommet lenger hos deg, men nå må det sies at av en eller annen grunn så er min hage ikke så veldig tidlig i forhold til andre hager i området her. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  12. Oj, så tidiga snödroppar du har!
    Det ska bli spännande att se hur vårblomningen blir. Vi har lyckligtvis en del snö nu vilket kan borga för en fin alpinblomning (av de som har överlevt sommarens hetta och torka)
    Ha en fin vecka!
    /Anja

    SvarSlett
  13. Ja det var då tidigt som se kikade upp!
    KRAM från mig!

    SvarSlett
  14. Tenk så stor variasjon det er på hageklimaet vårt her i Norge! Bildene du viser fra januar kan jeg kanskje håpe kunne ta her i april - hvis det blir en tidlig vår... I fjor lå det fortsatt snø i hagen her 10. mai, men det var jo en spesiell sesong da.
    Kos deg med våren :)
    Hilsen Gerd Ellen

    SvarSlett