fredag 20. april 2018

Inn i annen vårblomstring i hagen

Når vi går inn i april måned er de første løkblomstene normalt sett ferdigblomstret, og løkblomstring nummer to er på gang. I år lå vi godt etter skjema, men nå er både snøklokker, klosterklokker og krokus ferdig med sin storhetsperiode for i år. Nå er det narcisser, perleblomster og tulipaner som står for tur, og de siste dagene har det virkelig begynt å skje noe på den fronten. Muscari latifolium er de første perleblomstene som blomstrer hos meg, og med sine tofargete blomsterhoder er de et flott skue. De vanlige perleblomstene, Muscari Armeniacum regner jeg med det er, kommer litt senere. I dag oppdaget jeg at de er på vei til å blomstre i et av bedene, til tross for at bladene på dem er spist opp. De første påskeliljene åpnet seg på onsdag denne uken, og de siste par dagene har flere narcisser sprunget ut. De tidligste tulipanene har fått store knopper på lange stengler, så om ikke mange dagene vil jeg tro de begynner å vise farge. Ruteliljene fikk ikke kommet med blomster i fjor, de ble hjortemat før de kom så langt. I år har jeg satt et klatrestativ til beskyttelse, og det kan se ut som om de kanskje får stå i fred. Jeg krysser i alle fall fingrene for at det skal gå bra.

Staudene har også kommet i gang nå, de ivrigste er kuleprimulaen som nå blomstrer over det meste i hagen. Kubjellen har fått store knopper og springer nok snart ut, og Gulkorgen ser også ut til å snart være i blomstring.

I dag har jeg hatt en vask i drivhuset så det er klart for innrykk av planter når temperaturen blir mer stabil. De fleste tomat- og chiliplanter er plantet over i større potter, og endelig har tre agurkfrø spirt, så da blir det agurker i år også, om enn litt sent. Frøene hadde utløpsdato i 2018, men ingen frø spirte fra de to første såingene. Pallekarmene er så å si ferdig luket, og den ene av dem har fått tilførsel av kompost. Om ikke været blir for ille skal jeg få forbedret jorden i de andre karmene i løpet av helgen.

Ha en fin fredagskveld, alle sammen!

Klem fra Anne-Kristin


























18 kommentarer:

  1. Underbara bilder - och nu längtar jag hem ännu mer och att få se vad som hänt efter en veckas rejäl värme.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Carina. Nå tror jeg våren er på vei over alt i Skandinavia, så det er fine tider.

      Slett
  2. Hei Anne-Kristin!

    Så mange flotte kuleprimula du har. Jeg lengter veldig etter å se de i hagen her også. De har så fine farger :)
    Nydelige narcisser også.

    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit. Det er fint å se at blomstringen er i gang hos deg også, og så tar det vel ikke så lang tid før du tar meg igjen.

      Slett
  3. Hei Anne Kristin.
    Nydelige bilder. Dere ligger langt foran oss. Deilig å se at det blomstrer ute igjen. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Det tar vel ikke lange stunden nå før dere tar oss igjen. Nå gleder jeg meg til jeg kan sette ut planter i drivhuset.

      Slett
  4. Ja, nå er det bare å gå i gang fra kant. Pleier jo å starte på våronna i februar, så det er ikke bare plantene som er sent ute her. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg. Jeg jobber fremdeles med vinteravslutting i hagen, plenraking tar tid... Nå har skvallerkålen virkelig begynt å komme, og heldigvis er jorden fremdeles vinterporøs så det er lett å få den bort.

      Slett
  5. Hei Anne Kristin

    Med noget er du fpran med andet ligger vi lige:)
    super forårsbilleder!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten.
      Det jevner seg nok ut over mesteparten av Skandinavia nå. Det er ikke så mange spennende sorter hos meg nå, men de som er gir flotte farger i bedene. Jeg prøver ut om bakhagen er sikker for hjorten nå når jeg har stengt ytterligere noen meter. Da kan jeg satse på sjeldnere planter på den siden av hagen. Ha en fin søndag.

      Slett
  6. Härliga bilder från en spirande vårträdgård!

    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Gunilla. Det er deilige tider. 😊

      Slett
  7. Hej Anne-Kristin!
    Ser ut som att våren kommit längre hos dig, har narcisser i krukor men de i rabatten dröjer ett tag innan de blommar. Såg den första bollprimulan börja slå ut, dina är i full blom.
    Ha en härlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Kuleprimulaen er så morsom der den begynner blomstringen nesten helt uten stengel, og så vokser stengelen opp på kort tid. Mange av narcissene minehar blitt borte, så jeg trenger en skikkelig påfylling til høsten.

      Slett
  8. Her blomstrer både snøklokker, krokus og påskeliljer samtidig akkurat nå. Påskeliljene var virkelig superraske dette året. Knappt knupper forrige helg og så blomstrer de nå.
    Så mange fine vårblomster du har. Jeg krysser fingrene for at hjortene holder seg unna dem!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora. Så kjekt at blomstringen er i full gang hos deg også. Det er en fantastisk tid akkurat nå. Ha en fin søndag.

      Slett
  9. Her i Danmark er vi også noget bagefter, men nu ser det ud til at der begynder at ske noget.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett
  10. åja, dere ligger foran på Vestlandet, til tross for forsinkelser. Nydelig blomstring!

    SvarSlett