søndag 22. februar 2015

Sol, snø. hagl, vind, - februarsøndag i hagen

Når februar nærmer seg slutten er det mye å gjøre i hagen her på Vestlandet. I dag våknet jeg til et tynt melisdryss på markene, men himmelen var blå så jeg regnet med at snøen snart ville forsvinne. Listen over arbeidsoppgaver er lang, noen ting burde vært gjort for mange år siden, mens andre oppgaver kommer igjen år etter år.





Endelig er all piggtråden borte!
En ting som egentlig har hengt over meg siden vi flyttet hit for over tretten år siden er piggtråden på gjerdet mot skogen. Vi bor i en del av Bergen som er jordbruksområde med flere gårder. Om piggtråden er satt opp for å holde kyr og sauer ute, eller om den skulle holde hjorten på avstand vet jeg ikke. Det jeg ikke visste før ganske nylig er at piggtråden er ulovlig, så da var det bare å sette fjerningen på toppen av listen. I dag ble altså all piggtråden fjernet, så slipper jeg å være lovbryter lenger!



En krok i hagen som har blitt oversett for lenge
Det nordøstre hjørnet i hagen er litt bortgjemt bak berget og kompostbingen. Det står en gammel hvit syrin der, og en god del rotskudd av samme sort. Det er også en plass der skvallerkålen liker seg, så nå tenkte jeg å få rydde opp på denne plassen, slik at ikke ugresset får spre seg enda mer. Utenfor hagegjerdet vokser noe som ligner stikkelsbær, og grenene vokser gjennom gjerdet og roter seg på innsiden. Det kommer ikke noen bær på disse, og dessuten har jeg tre stikkelsbærbusker en annen plass i hagen, så disse vil jeg også bli kvitt. Disse ugressvekstene som sprer seg så voldsomt putter jeg i poser og legger i restavfallet. Jeg vil prøve å unngå å ha disse i komposten, da blir jeg aldri kvitt dem.

Sol og snø har kommet vekselvis i dag, så det har vært mye ut og inn på meg. Det blåser en del i dag, så det er ganske surt å jobbe ute i lengden. Derfor ble det ikke så mye ugressfjerning som jeg hadde håpet på. Men jeg fikk tatt noen før-bilder, så kan jeg vise hvor mye bedre det blir etter hvert. Denne uken har jeg vinterferie, så det blir tid til mange gode stunder i hagen om ikke været blir for dårlig.



Heldigvis har jeg mange inneoppgaver på listen min også. For eksempel er det tomt for saft i matboden, så da var det bare å hente noen bokser med frosne bær i frysen, så ble det saftkoking på kjøkkenet! Jeg blander solbær, stikkelsbær og rips i saften min. Da blir saften perfekt, synes vi her i huset. Jeg liker best å lage saften på "gamlemåten" med koking, siling, sukring og tapping på flasker. 


 
Akeleiene spirer fint nå
Noen blomsterbilder ble det tatt i dag også. Mange av snøklokkene blir skjemmet av jordsprut når det regner så mye som det har gjort i det siste. Det er godt mange av dem står i plenen! Akeleiene spirer fint, og noen av påskeliljene har allerede kommet med knopper.

Ha en fin siste søndag i februar. Neste søndag skriver vi første mars, og da er det vår på kalenderen også!!

Klem fra Anne-Kristin


Snøklokkene viser sine vakre indre kronblad
Fylte snøklokker med spor av jord

Påskeliljer i knopp







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar