tirsdag 13. mars 2018

Årets første krokus

Endelig kommer det farger i hagen
Så kom endelig dagen da de første krokusene sprang ut i hagen. Jeg fikk dessverre ikke sett dem åpne selv, solen hadde forsvunnet fra bedet da jeg kom hjem, men heldigvis hadde mannen min vært en knupp og tatt bilder av dem. Og så var det heller ikke bare "Cream beauty" som var sprunget ut, men også den tofargede som kanskje er en "Vanguard" hadde åpnet seg i solskinnet. Og snøklokkene er heller ikke ferdigblomstret, en hel "bukett" av dem ga en fin bakgrunn til den lilla krokusen. Flere små lilla krokus var også kommet langt, og ettersom de har meldt flott solskinn i Bergen den neste uken, regner jeg med at det nå blir full krokusblomstring i bedet. I fjor opplevde jeg at hjorten for første gang gikk løs på krokusene i hagen, så da er det på tide å parkere bilen foran dette i hjørnet på sørsiden av huset.

Solskinn og nesten snøfri hage gjør noe med humøret, jeg måtte ta en liten økt med riven på litt av plenen, så vissent løv, mose og gammelt gress ble fjernet. Nå håper jeg virkelig vinteren er over for i år, nå er i hvert fall jeg klar forlange ettermiddager i hagen.

Ha en fin tirsdagskveld.

Klem fra Anne-Kristin
Tre flotte "cream beauty"
Til å bli glad av
Og dette er bare begynnelsen.


14 kommentarer:

  1. Hei Anne- Kristin!
    Flotte krokus hos deg! Det er så fint å se sånne vårtegn nå.
    Ja, du må nok få vekk hjorten :)
    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Ja det går vel en stund før det blomstrer hos deg, da er det vel godt å se at våren faktisk er på vei.

      Slett
  2. Hvor er de fine, dine nyudsprungne krokus!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ingenting overgår de første vårkrokusene.

      Slett
  3. Nej hvor er du heldig, mine er ikke sprunget ud endnu. Godt manden tog et billede af den. Vi mangler sol, for at de vil springe ud.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth. Det er jo den sterke solen som avgjør når de åpner seg, så vi krysser fingrene for sol også hos deg.

      Slett
  4. Hei Anne-Kristin

    Ja det ligner bestemt vanguard:)

    Alletiders du har så tidlig en blomstring - vi er langt bagud i år!

    Ha en dejlig aften du med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten. Krokusen er et par uker etter i år, men nå håper jeg de kommer for fullt.

      Slett
  5. Hei Anne Kristin.
    Heldige du som har flotte krokuser som blomstrer. Vi pleier å være tidlig ute på sørlandet, men ikke i år. Masse snø. Jeg lurer på når den vil smelte. Det kan ta en stund. Det er lite vi ser til sola her sør, og nå blir det kaldere igjen. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  6. Hei Hanne-Lise. Det er ikke kjekt når vinteren ikke vil slippe taket. Vi har heller ikke sett mye til solen, men når den først skinner smelter snøen fort. Håper kulden hos deg blir kortvarig.

    SvarSlett
  7. Hei!

    Heldige deg som har vår. Her det full vinter og rådyr som sulter og forsyner seg i hagen. Håper vi kommer snart etter.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  8. Hej Anne-Kristin!
    Härligt då de första vårblommorna slår ut. Vi får vänta ett tag till, ser fram emot det.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  9. Her har også mange crocus åpnet opp i solskinnet! Herlig :-)) Finest av alle i hagen akkurat nå er vårisris, iris reticulata. Fin uke!

    SvarSlett
  10. Vilken underbar och hoppingivande syn :) Det är länge sen våren var så här sen hos mig. Snön ligger kvar så det är till och med svårt att se vad som är på väg...

    HA det gott! Carina

    SvarSlett