lørdag 17. februar 2018

De små hvite gir stor glede

Vi har kommet mer enn midtveis i februar, og selv om de siste par ukene har servert hyppige snøfall i Bergen, smelter det raskt unna når det blir opplett. Noen flekker snø ligger igjen i hagen, men flere av bedene er helt snøfrie. Klosterklokkene står nå i full blomst i det tidligste bedet i husveggen på nordsiden. Snøklokkene er ikke langt etter, mange av dem har begynt å nikke med hodene, så nå venter vi bare på en solskinndag så klokkene kan åpne seg. Det klør i fingrene etter å få ryddet opp rundt omkring i hagen, men fremdeles er det nok lurest å la jorden være dekket av visne planterester. Det er forøvrig nokså surt og kaldt ute, så hageøktene blir ikke så lange ennå. Neste helg begynner vinterferien her, så da håper jeg på mildvær så det kan være trivelig å være ute. Er jeg heldig kan jeg kanskje kan få tømt varmkompostbingen og gjøre den klar for en ny sesong. De mørkeste vintermånedene dropper jeg komposteringen, så får komposten stå og godgjøre seg i tre-fire måneder før jeg begynner på nytt. Den ferdige komposten oppbevarer jeg i en stor murerbalje til det er tid for å fordele den på rosebusker og andre planter som trenger ekstra gjødsling. Fra kaldkomposten tar jeg ut og sikter jord til toppdekke på de fleste bedene. Ja, jeg kjenner at nå kan våren bare komme, for jeg er klar.

Ha en fin helg videre. :-)

Klem fra Anne-Kristin



Noen kommer med dobbelt sett klokker
andre har bare en klokke








Snøklokkene under prydkirsebærtreet er klare til å åpne seg når solen kommer.

Her holdt jeg hånden foran blitzen på kameraet. 




Jeg har ikke plantet så mange Helleborus i hagen,
 men denne er den eneste som har overlevd. 













20 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin!

    Så koselig å se snøklokker og klosterklokker på vei opp. Nå er det veldig stir forskjell på øst og vest her i kandet. Her har vi 111 cm med snø, tro det eller ei... :(
    Jeg ønsker deg en fortsatt fin helg!
    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Selv om vi har tidlig vår her vest, så har dere mer stabilt sommervær, så da er det som oftest vi som misunner dere. Nå håper jeg på tørrere vær, for plenene i hagen er nesten bare gjørme og bør helst ikke tråkkes så mye på. Ha en fin søndag.

      Slett
  2. Så tidlig det er hos deg. Herlig å se de første vårtegnene. Her er det litt senere i år enn det var i fjor har jeg merket. Gleder meg også til vinterferien fra neste helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marianne. I fjor var det vel ekstra tidlig vår, i år er det mer normalt. En delav hagen min er alltid tidlig, spesielt klosterklokkene i nordveggen. Det hjelper nok også på at vi ligger sydvendt så når solen er framme har vi den i mange timer til og med midtvinters. Nå er det visst meldt noen dager med sol, så da får vi det fint i Bergen.

      Slett
  3. Hei Anne-Kristin

    Du er da foran os hernede - imponerende!
    Og nu lover de dagfrost i næste uge...

    Helleborus har jeg lividus og snart "sternii" i blomst:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har vel noenlunde likt vær, ingen stabil frost og snødekke, men mye regn og vind. Neste uke er det meldt soldager her, jeg håper det ikke endrer seg.

      Slett
  4. Hei Anne Kristin.
    Så langt det er kommet hos deg. Her har det vært mye kulde, og nå er snøen kommet. Så vi må nok vente på vårtegn litt enda. God kveld.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Snøen kommer og går her hos meg, jeg skulle gjerne ønsket litt mer stabilt vintervær. Men det er deilig når klokkeblomstringen er i gang. Ha en fin søndag.

      Slett
  5. Hej Anne-Kristin!
    Lyckliga du, med snöklockor redan. Jag har ingen tur med dem, men i år hoppas jag de både kommer upp och vill blomma.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika. jeg krysser fingrene for at dine kommer i blomst i år! I dag stråler solen her, så akkurat nå er det virkelig deilig.

      Slett
  6. Härliga vårbilder! Här har snödropparna kommit upp, Galanthus, medan snöklockorna, Leucojum, inte visat sig ännu. Men i slutändan så brukar de blomma i stort sett samtidigt. Dina är så vackra med sina gröna fläckar. Mina får alltid gula.

    Ha en fin dag! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lært meg de svenske og danske navnene på de samme blomstene, det er lett å gå i surr. Jeg er usikekr på om gule eller grønne flekker har med jordsmonn å gjøre eller om det er ulike sorter.

      Slett
  7. Ja, februar er udpræget de små, hvide klokkers måned.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes ikke det er ordentlig vårfølelse før krokusen kommer med fargene sine. Men vintervår er ikke å forakte heller.

      Slett
  8. Så flotte vår bilder. Det er et godt tegn.
    Min sønn bor i Bergen, så jeg vet jo at våren kommer mye tidligere hos deg enn her. Men det blir vår her også - om ikke så lenge.....
    Ønsker deg en fin uke Anne-Kristin
    Hilsen fra Tuid

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skule ofte ønsket meg litt mer skikkelig vintervær, men når blomstringen kommer i gang er det likevel deilig å bo i Bergen.

      Slett
  9. Hei! Så heldig du er. Skulle så gjerne sett en spire. Her det snø i store mengder.
    God vår til deg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det fint å kunne sette løkblomster på bordet innendørs i stedenfor.

      Slett
  10. Hej !

    Härligt med blommande snödroppar, det känns väldigt tidigt för mig. Här har våren inte ens knackat försiktigt på dörren ännu.

    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla. Våren blir jo fryyyktelig lang her, og det er lett å være for tidlig ute med vårarbeidet. Men det er unektelig deilig når blomstringen kommer i gang.

      Slett