lørdag 13. juni 2015

Blomstring på berget - og litt omkring

Vi er snart midt i juni og vi har ennå ikke sett gradestokken vise over 18 grader dette året. Landtidsvarselet viser 12-13 grader helt fram til 21., så jeg ser ikke lenger noen trøst i at de få tulipanene jeg har holder seg utrolig lenge, eller at brønnen ikke kommer til å gå tom på en stund.
Både gress og ugress vokser godt, så hagen er absolutt frodig, men lysten til å luke skvallerkål er heller laber. Men nå kom det akkurat noen svake solstråler inn vinduet, så kanskje det blir en grei hagedag selv om temperaturen kanskje ikke blir så høy...

Berget har stort potensiale.
Jeg var ute og tok noen bilder av fjellhagen og berget bak kirsebærstuen nå på morgenkvisten. De fleste bildene ble dårlige, mye på grunn av at plenen ikke er klippet, så jeg får prøve å ta en runde med gressklipperen litt senere. Berget mitt har stort sett vært dekket av skyggesildre, mose og skvallerkål, men i høst fikk jeg bort storparten av dette. Tilbake var noen små+ tuer av skyggesildren og noe nellik som jeg fant innimellom. Jeg flyttet et stort flak av en annen hvit saxifraga som var blitt for stor, og den ser ut til å trives godt. Jeg kjøpte en rosa nellik for et par uker siden, og den ser også ut til å trives. I bakkant er det fremdeles en god del skvallerkål som må temmes, men det får jeg ta litt etter litt. Jeg begynner ¨få en anelse om at denne delen av hagen, som tidligere har vært ganske forsømt, kan bli virkelig fin!
Saxifraga umbrosa
Vakre små blomster med nydelige detaljer

Saxifraga
Ramsløk i full blomst
Full blomstring på Prins
Jeg klippet meg litt i går, og la avklippet i en strømpe som jeg har hengt opp i epletreet.
 Det skal visst holde hjorten borte.
I fjor spiste hjorten opp alle disse tulipanknoppene, men heldigvis sto løkene igjen.
 I år fikk jeg bare en blomst, men den har til gjengjeld holdt lenge.
I ene enden av fjellhagen blomster gullkorg og spaniablåstjerne i overflod.
Nå har jeg snart vært oppe i to timer, er visst skikkelig A-menneske, så nå er det på tide å lage frokost. Jeg koser meg alltid med en kanne kaffe og hageblogger en times tid på morgenen om helgene, Men det blir ikke mye å skrive om på bloggen om jeg ikke kommer meg ut og får gjort noe!

Ha en fin junilørdag der ute! Jeg ønsker dere mer varme enn Bergen kan gi for tiden!

Klem fra Anne-Kristin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar