tirsdag 24. februar 2015

Tid for beskjæring av bærbuskene

Her trengs det kraftig beskjæring
Å beskjære bærbusker og frukttrær er noe av det jeg synes er mest kjedelig i hagen. Stikkelsbærbuskene stikker så fælt, det er vanskelig å velge hvilke grener jeg skal klippe bort, og ikke har jeg kompostkvern til å kverne grenene i, så haugen blir lett liggende på et noe usjenert sted i hagen. Men i dag hadde jeg bestemt meg for å få jobben gjort, så da var det bare til å finne fram både grensaks og rosesaks og gå i gang.


Her er det en jobb å gjøre
Jeg har tre stikkelsbærbusker, to med gule bær og en med grønne, tre solbærbusker og to ripsbusker. Det er vanskelig å få klippet plenen helt inntil buskene på sensommeren, så først måtte jeg slite løs alt det visne gresset som hadde viklet seg inn i buskene. Jeg har vært flink til å bruke hagehanskene jeg kjøpte i vinter, så stikkelsbærene stakk ikke så mye som jeg har vært vant til. Jeg liker ikke kvister med torner i komposten, så slike klipper jeg rett i en bærepose og kaster i restavfallet. Det ble fire fulle bæreposer, så da ble bosspannet fullt. Godt det er tømmedag i morgen. Ripsbuskene og solbærbuskene var lettere å jobbe med, men hvilke grener som skulle få stå og hvilke som skulle fjernes var jeg veldig i tvil om. Jaja, jeg ble egentlig godt fornøyd med resultatet. Mange ville sikkert fjernet flere grener, men dette fikk holde for i år. Bærene bruker jeg mest til saft, men og til ripsgele og solbærsyltetøy. Det gir meg stor glede å ha hjemmelaget i matboden, så saft og syltetøy kjøper vi aldri. Som regel fryser jeg ned bærene som skal brukes til saft. Da gir de fra seg mer saft og jeg kan lage saften etter hvert som jeg trenger den. I går satte jeg fem flasker med nykokt blandingssaft i matboden, så har vi et par måneder til. Vi bruker saften mest til pannekaker og risengrynsgrøt.

Nå blir det en kaffe og ski-VM pause før jeg skal jobbe videre i hagen. Jeg burde vel beskjære frukttrærne med det samme, så kan jeg stryke det også på arbeidslisten min.


Mye vissent gress innimellom grenene
Ha en fin dag alle sammen!

Klem fra Anne-Kristin

Endelig ferdig!
 
Grener fra solbær og rips. Stikkelsbærkvister går i restavfallet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar